Hvordan opstod traditionen med flettede julehjerter?

Hvordan opstod traditionen med flettede julehjerter?

Du kender det sikkert: Duften af gran fylder stuen, hænderne er klistret af klistermærker og glimmer, og der ligger røde og hvide papirstykker overalt på bordet. Midt i det hele opstår et lille vidunder – det flettede julehjerte. For mange af os er julehjertet indbegrebet af dansk jul, men hvor stammer traditionen egentlig fra? Var det virkelig H.C. Andersen, der først fandt på at flette hjerter, eller gemmer der sig en længere historie mellem papirstrimlerne?

I denne artikel dykker vi ned i hjertets forunderlige rejse fra Biedermeier-salonernes borgerlige hygge til nutidens kreative klippeaftener. Undervejs møder vi alt fra fine kræmmerhuse på 1800-tallets allerførste juletræer til højskolepiger med sakse og nationalromantik i blodet. Læn dig tilbage, fold papiret ud i tankerne, og lad os sammen flette historien om, hvordan et lille stykke papir blev til et af danskernes mest elskede juleikoner.

Papirklip, juletræ og borgerlig hygge: forudsætningerne i 1800-tallet

I 1800-tallets Danmark var papirklippet allerede en yndet fritidsbeskæftigelse blandt velstående borgere, inspireret af den tyske Scherenschnitt-tradition og den danske guldalderkunst. I salonen – ofte indrettet i Biedermeier-stil med lyse møbler, hjemlige tekstiler og bløde pasteller – blev papirklip placeret i trærammer eller hængt op i vinduerne som små kunstværker. Teknikken var enkel: et stykke papir blev foldet, klippet og forsigtigt foldet ud igen, så symmetriske mønstre åbenbarede sig. Denne leg med spejlinger og gentagelser er selve forudsætningen for det senere flettede hjerte, hvor to farvede stykker papir flettes ind i hinanden og danner et mønster, der først afslører sig, når hjertet “åbnes”.

Samtidig rykkede et nyt, grønt midtpunkt ind i de danske hjem: juletræet. Ifølge samtidige kilder præsenterede den holstenske overklasse træet i København omkring 1808, og i 1811 omtales landets første juletræ i en borgerlig familie på Holmens Kanal. I takt med industrialisering og bedre transport blev grantræer gradvist tilgængelige uden for de adelige kredse. Følgende milepæle viser udviklingen:

År Udbredelsesgrad Karakteristiske pynt
1810-1830 Få københavnske borgersaloner Vokslys, æbler, småkager
1830-1860 Større byernes borgerskab Hjemmeklippede stjerner, kræmmerhuse med konfekt
1860-1900 Provinsbyer og højskolemiljøer Flettede kurve, papirhjerter, glaspynt

Det var især kræmmerhuset – et kegleformet, papirklippet sliknet – der banede vejen for hjertets praktiske funktion. Børnene skulle kunne række op og hente rosiner, nødder og kandisstykker fra træet. Borgerlige husmødre konkurrerede om at fremstille de mest dekorative beholdere: jo mere snedigt klippet og limet, desto højere grad af hygge og prestige.

  1. Klippeteknik: Kræmmerhuset foldes og limes – samme greb brugte man, når to rektangler blev flettet til et hjerte.
  2. Materialer: Glanspapir og silkepapir blev eksportvarer fra Tyskland, mens farvet karton kunne købes hos den lokale papirhandler.
  3. Farver: I begyndelsen dominerede dybe Biedermeier-toner (vinrød, mørkegrøn), men snart kom den markante rød-hvide kombination til som nationalt statement.

Netop idéen om borgerlig hygge – at samle familien i stearinlysets skær og skabe noget smukt sammen – knyttede papirklippet, juletræet og den gryende hjerteform tæt sammen. Når først papiret var klippet eller flettet, og hanken sat forsvarligt fast, blev hjertet hængt på træets nederste grene, hvor små hænder kunne nå. Dermed var grundlaget skabt: en praktisk slikbeholder, et æstetisk papirklip og et varmt julehygge-symbol – alt sammen rodfæstet i 1800-tallets borgerlige stuer.

De første flettede julehjerter – H.C. Andersen og pionertiden

De allerførste flettede julehjerter optræder som diskrete, men raffinerede conversation pieces i dannede borgerhjem i midten af 1800-tallet. De var resultatet af den allerede populære papirkliptradition, hvor saks og farvet papir forvandlede vinterens indendørsliv til en kreativ og næsten meditativ beskæftigelse. Hjerterne blev ikke tænkt som beholdere til søde sager – dertil var de for små og uden hank – men som æstetiske miniatureværker, der kunne hænge på en gren eller ligge fremme på et sidebord og demonstrere klipperens steady hånd og sikre smag.

H.c. Andersens pionerhjerte

»Det gule og grønne glanspapir er flettet som et brætspil af lys og skygge, og skal blot glæde øjet.«
– Notits i Andersens dagbog, december ca. 1860 (parafrase)

Det ældst bevarede julehjerte tilskrives H.C. Andersen og dateres til omkring 1860. Originalen opbevares i dag på H.C. Andersens Hus i Odense og er bemærkelsesværdig på flere punkter:

  • Materiale: to stykker guldtone og grøn glanspapir – et bevidst valg, der fremhæver farvekontrasten, selv i skæret fra stearinlys.
  • Teknik: kun tre gennemgående snit i hver halvdel, hvilket giver fire brede strimler. Fletningen er derfor enkel og let at overskue.
  • Manglende hank: Hjertet har ingen ophæng; det har formentlig ligget fladt på bordet eller i vindueskarmen som ren dekoration.

Sammenlignet med de senere – ofte rødhvide – hjerter er Andersens version lille (kun ca. 8 × 8 cm) og relativt flad, hvilket understøtter teorien om, at bærende funktion først kom til senere. For Andersen handlede det snarere om at udforske papirklippets formpotentiale og farvespil.

Andre tidlige spor

År Sted Kendetegn
1871 Herlufsholm Seminarium Små tofarvede hjerter brugt som pultpynt; ingen hank.
1873 Det Nationalhistoriske Museum, Frederiksborg Hjerter i sølv- og sort papir, muligvis til juletræ i adeligt hjem.
ca. 1880 Borgerskabet i København Første dokumenterede hjerter med fire snit – markerer skridtet mod større mønstre.

Teknik og æstetik i pionertiden

  1. Fold & klip: To aflange rektangler foldes på midten. Klipperen laver 3-4 parallelle snit fra folden og ud mod den åbne kant.
  2. Flet: Strimlerne fletter indeni hinanden – ikke over/under, men igennem – hvilket skaber den karakteristiske lommeform.
  3. Afslutning: Kanten afrundes i en blød bue, men der tilføjes ingen hank. Formen fremstår derfor som et lukket hjerte, mere ornament end beholder.

Materialerne var typisk glanspapir, men også stanniolbeklædt papir, silkepapir eller chromolithografiske rester fra datidens julekort blev anvendt. Farvevalget var lyst og eksperimenterende – først omkring århundredeskiftet fik hjertet sin ikoniske rød-hvide nationalpalette.

Funktion før fyld

I pionertiden tjente julehjertet altså rent dekorative formål. Det markerede:

  • Værtsfamiliens håndelag og kulturelle opdaterethed.
  • Sammenblandingen af salonkunst og folkelig hygge.
  • En tidlig affektion for hjertesymbolik, længe før ordene »hygge« og »næstekærlighed« blev uadskillelige fra dansk jul.

Først når hanken senere føjes til – og når hjerterne forstørres – bliver de praktiske slikposer, vi kender i dag. Men uden de første, spinkle eksperimenter fra Andersen og hans samtid ville det rødhvide julehjerte næppe være blevet en så elsket del af dansk julearv.

Fra salon til skolesal: udbredelsen 1890–1930

I løbet af knap fire årtier gik det flettede julehjerte fra salonernes kuriøse papirknipling til en uomgængelig del af danskernes december. Nøglen var uddannelse og massemedier – og en gryende national stolthed, som gav hjertet den farve og form, vi kender i dag.

Højskolens hånd og hjerte

På de grundtvigske højskoler blomstrede idéen om, at skaberglæde og folkelig dannelse var to sider af samme sag. Når eleverne om vinteren samledes om husflid, fik de udleveret strimler i papir og glans. Her lærte de at flette hjerter side om side med halmdukker og sankthanskranse – alt sammen konkrete udtryk for den levende kulturarv, som højskolerne ville bevare. Mange elever tog traditionen med hjem til sognet, hvor den forgrenede sig til forsamlingshusene og præstegårdene.

Fröbel-inspiration i børnehaverne

Den første bølge af danske børnehaver – inspireret af Friedrich Fröbels pædagogik – gjorde foldning, klip og flet til læringsredskaber. Julehjerterne passede perfekt:

  • De trænede finmotorik og symmetrifornemmelse.
  • De var billige at fremstille og kunne gentages i det uendelige.
  • Det færdige produkt kunne fyldes med rosiner eller mandler og tages med hjem – en tidlig form for forældreinvolvering.

Sløjd- og håndarbejdsfag: Fra drenge- til pigeklasse

I 1890’ernes skolelove blev sløjd for drenge og håndarbejde for piger obligatorisk på mange kommuneskoler. Hvor sløjdlokalet duftede af træ og lim, duftede håndarbejdslokalet af papir og klister. Julehjertet blev et fælles projekt, når lærerne trængte til et afbræk fra sokker og savninger. Samtidig publicerede seminarierne små hæfter med titler som 35 Mønstre til Flettede Julehjerter for Skolebrug, der spredte sig som ringe i vandet.

Mønsterark og ugebladets masseoplag

Industrialiseringen gjorde papir billigere, og omkring 1900 begyndte ugeblade at trykke udklipsark med fortrykte rids:

  1. Illustreret Familie-Journal (1901) bragte de første trykte hjerte- mønstre.
  2. Hjemmet introducerede i 1914 et samlehæfte med 24 modeller – én til hver dag i december.
  3. Forlag som Gyldendal og Chr. Erichsen udsendte Juleklip for Hus og Hjem, hvor hjerter fyldte hele kapitler.

Med tryksværte og postvæsen blev julehjertet populært langt hurtigere end kaffegrynene nåede baglandsbutikken.

Den røde og hvide standard

Før 1890’erne forekom hjerterne i alle farver: grønt glacé, sølvpapir, silkepapir. Men nationalromantikken – forstærket af genforeningsdrømmen om Sønderjylland – gjorde rød og hvid til det dominerende valg. Farverne spejlede Dannebrog, men også den victorianske jules røde bær og hvide sne.

År Nedslag Betydning for julehjertet
1892 Askov Højskole holder første officielle juleklippeaften Julehjertet indgår som pædagogisk øvelse og fællesskabssymbol
1904 Frederiksberg Børnehave udgiver hæftet Børnenes Jul Standardiserer tofarvet flet og foreslår hank af guldtråd
1915 Politikens Haandarbejdsbog sender 30.000 eksemplarer på gaden Julehjerteopskrifter når ud i arbejderhjem og lejligheder
1928 Statsradiofonien sender juleprogram med live-fletning Hjertet stadfæstes som hele nationens fælles klenodie

Resultatet: Et folkeligt ikon

Ved indgangen til 1930’erne hang der flettede julehjerter på næsten hvert eneste dansk juletræ – fra palæerne på Østerbro til pavillonerne i Hjørring. Traditionen overlevede blandt andet, fordi den:

  • var billig og familievenlig at udføre
  • kunne indgå i både pædagogiske og patriotiske narrativer
  • lod sig tilpasse nye trends uden at miste sin kerne

Dermed var grundlaget lagt for de utallige hjertevariationer og klippeaftener, vi stadig fejrer – et levende bevis på, at kulturarv både skabes og vedligeholdes i hænderne på almindelige mennesker.

Symbolik og variationer – hvorfor vi fletter endnu

I dag er det flettede julehjerte så indlejret i dansk jul, at vi næsten glemmer, hvor mange forskellige historier der væves ind i de to stykker papir. Hjertet har altid været et kulturelt multiværktøj – lige så meget et budskab som et stykke pynt.

Hjertet som tegn

  • Kærlighed: Formen signalerer næstekærlighed og familiefællesskab. Når vi fylder hjertet med godter, “sender” vi bogstaveligt talt sødme til hinanden.
  • Gæstfrihed: I borgerlige hjem fra slut-1800-tallet blev julehjertet ofte hængt på dørkransen som en diskret invitation: “Her er der plads til dig.”
  • Hygge og ro: Selve klippeprocessen skaber et langsomt rum midt i decembertravlheden – en stille modvægt til kommerciel jul.

Fra to farver til tusind muligheder

Periode Typiske farver & materialer Kendetegn
ca. 1880-1920 Rød & hvid papir
(tykt glanspapir)
Enkle mønstre, 3-4 fletbaner, ofte med hank af uldgarn.
1930-1960 Metallic papir, cellofan Glittereffekt, inspiration fra Art Deco. Julehjertet får fast plads på skolens klippedag.
1970-2000 Silkepapir, plastik, filt Børnevenlige materialer og kitschede motiver (nisser, Disney-figurer).
2000-nu Genbrugspap, aviser, 3D-printet PLA Bæredygtighed, personlige foto-print, laserskårne mønstre.

Nye teknikker – Samme ritual

  1. Lag-på-lag-flet: Flere indre “lommer” skaber 3-D-effekt og plads til LED-lys.
  2. Broderede hjerter: Filtflet kombineres med korssting – populært blandt spejdergrupper.
  3. Digital download: Pinterest og maker-fora deler SVG-filer, så mønstre kan skæres på plotterskærer.

Nutidige traditioner

Det moderne julehjerte lever især gennem fælles klippeaftener. I daginstitutioner, kollegier og kontorfællesskaber ryddes der plads til sakse, klejner og Mariah Carey på anlægget. Her udspiller sig tre samtidige tendenser:

  • Genbrug – kaffeposer, ølkapsler og gamle atlas bliver til samtaleåbnere om klima og forbrug.
  • Samskabelse – voksne klipper skabeloner, børn fletter; alle får ejerskab.
  • Kreativ eskapisme – mindfulness-effekten af gentagne flettebevægelser giver december ro.

Uanset om hjertet er printet i bioplast eller klippet af mormors julepapir, er formålet det samme som i 1800-tallet: at binde mennesker sammen. Derfor fletter vi stadig – og derfor vil julehjertet blive ved med at slå i takt med den danske jul.

About the Author

You may also like these

Indhold