|
Kultur
Dansk
havekultur
Danske
havers kulturhistorie
Af Thorsten Westphal
Dansk havekultur i 1000 år
Den danske havekultur har i store træk udviklet sig som den europæiske,
men med afvigelser og tidsmæssige forskydninger. Religiøse, politiske,
økonomiske og sociale forhold har øvet deres indflydelse, men ikke
mindst har det landskabelige udgangspunkt haft betydning. Det milde
landskab har næret behovet for beskyttelse og indhegning og muligvis
ført til skabelsen af de rummelige afgrænsninger, rumdannelser og
rumlige kompositioner, som vi ofte hævder er et særkende ved dansk
havekultur, og som giver den sin særlige kvalitet. Den danske have er
verdensberømt for sit særpræg.
Det vi kender til de ældste danske haveanlæg er baseret på kort,
prospekter og beskrivelser. Det, vi kan se i dag, er oftest jordformer,
idet landskabet kun forandrer sig meget lidt gennem tiden.
Horticultura Danica
Gartner Thorsten Westphal.
Middelalderens haveanlæg var hovedsageligt knyttet til klostrene og
havde en høj grad af nyttepræg.
De først kendte havedyrkere i Danmark var benediktiner- og
cistercienserordenen. Danmark havde på dette tidspunkt en munk med
navnet Abbed Vilhelm til Eskildsø og Æbelholdt (1127-1203), og blev
kaldt Danmarks havehelgen, da det var ham, der begyndte dyrkelsen af
nyttehaven, med andre ord: køkkenhaven.
Nu kom der gang i indførslen af mange fremmede urter, især lægeurter,
men også aromatiske urter, frugttræer og køkkenurter. Selve opdelingen
af haven som køkken-, urte-, frugt-, og prydhaven stammer formentlig
herfra.
Ved reformationen i 1536 fik klosterhaven en anden funktion, nogle
steder groede klosterhaven ud over klostrets grænser. Nu havde f. eks.
skvalderkålen og bjørnekloven rig mulighed for rask udbredelse i det
danske landskab. Heraf navnet ”uønsket vegetation” eller kort og godt
”ukrudt”.
Midt i 1500-tallet nåede den italienske renæssancehave til Danmark.
Renæssancen voksede frem igennem klosterets kvadratsystem. Det
geometrisk bestemte formsprog blev mere udtalt. Det var en hegnet
fladhave med en blanding af prydblomster og køkkenurter.
Dronning Dorothea, Kong Christian III`s hustru, introducerede
renæssancelysthaven i Danmark, ved Koldinghus i 1567. Dronning
Dorotheas søn Frederik II anlagde en række mindre haver, bl.a. ved
Skanderborg og Frederiksborg slotte samt i Lundehave ved Helsingør. Ikke
mindst introducerede han renæssancens fæstningsanlæg og bygningskunst
med Kronborg Slot i 1575.
Med Christian IV`s energiske indsats, der også omfattede militære
bygværker som Christianshavns Vold, forarbejderne til en byplan for
fæstningsbyen Fredericia og Kastellet, bredte renæssancens
ordensprincipper sig til adelens og derefter til borgerskabets haver.
Den første danske havearkitekt var den oprindelige gartner, Johan
Cornelius Krieger (1683-1755)
Efter hans død havde den klassiske have udspillet sin rolle i Danmark.
Nu kom den landskabelige have til fra England. Den var både inspireret
af oplysningstidens frihedsideer og naturfilosofi, af poesi og
malerkunst, bl.a. de heroiske landskabsmalerier med pastorale scenerier
af hyrder og fåreflokke mellem virkningsfuldt placerede træer og ruiner
i baggrunden. Desuden betød samfundsændringerne og den begyndende
industrialisme, at bøndernes kornmarker ændredes til et affolket
landskab med græssene får. Et glimrende udgangspunkt for at omsætte de
maleriske scenerier til fysisk virkelighed i landskabelige haver omkring
slotte og godser. F.eks. blev haven omkring Graasten Slot ændret fra
renæssance til den landskabelige have.
Det vil være en god ide at besøge haven i Graasten, for at opleve denne
prægtige havestil i fuld omfang. Dog er køkkenhaven ikke tilgængelig for
besøgene, ej hellere Dronning Ingrids prydhave (Prinsessehaven).
Sammen med landskabshaven havde vi på dette tidspunkt også Barokhaven,
med sine skulpturer. Denne havestil blev dog ikke særlig udbredt i
Danmark, da det faktisk kun var skulpturerne der skilte barokhaven fra
landskabshaven.
Efter denne tid med prægtige havestilarter, var det slut med enestående
haver efter tidens stil.
Den første have, der blev anlagt eller omlagt var Frederiksberg Have.
Den blev nu omdannet med slyngene vandløb, grupper af træer, en sø og ø
med kinesisk lysthus samt pavilloner og kildegrotter.
Der er et miskmask fra hele verdens haver.
Der er dog en specifik dansk havestil, som har overlevet, Bondehaven.
Bondehaven kan ses for eks. i "Den fynske landsby" og i mange
præstegårdshaver og på danske godser. Bondehaven har med sine små
buksbomhække også overlevet på de danske kirkegårde, som er et spejlbillede
af den gamle bondehave, og i det såkaldte flagbed, som er anlagt rundt om
flagstangen. I megaform genkender vi den også i ligusterhækken rundt om
nutidens parcelhushaver.
I dag har vi kun
damebladene og vore havearkitekter, som vi kan rette
os efter, hvis vi ikke selv har nogle ideer. Det betyder ikke, at vi
deler havekultur med resten af verden, for den danske have skiller sig
meget fra de udenlandske. Fx har tyskerne deres plastiknisser, og Kina
deres Kun-fu sten.
Danmark begyndte i 1960erne med mange nye byggerier, hvor der her også
fulgte en ny havestil med. Det var villahaven med stor græsplæne
og alt for mange planter. De står mange steder endnu, men er så tilgroet
at folk sanerer dem og laver noget nyt.
Dansk havekultur er en stor del af mange danskeres hverdag, idet vi uden
at tænke over det kommer i berøring med haven på en måde som forbinder
familie og hjem – et stykke natur efter familiens behov. I haven holder
vi fester, laver arrangementer af forskellig art, og på græsplænen
spiller vi bold. Det gør haven til en stor del af den danske kultur.
|
|