|
Humor
- et
folk uden vittigheder er ilde stedt...
Vittigheder er en
vigtig del af den danske kulturarv. Dansk lune har været kendt
gennem hele middelalderen. Dansk lune er et hyggeligt drilleri og en
afslappet holdning til det alvorlige, der sjældent går over i det
ondartede, men bevirker, at man kan more sig sammen over høj som
lav.
|
Fås fra bogsalg@danskkultur.dk
|
Fra forskellige egne af landet kender vi vidt forskellige former for
lune historier. Men også ironi i form af øgenavne til de mægtige:
"Harald Blåtand", "Oluf Hunger" osv. Senere Holbergs muntre
komedier: "Den Stundesløse" og "Jeppe på bjerget" vidner om dansk
lune.
Mest kendt fra ældre tid er Molbohistorierne, som første gang blev
udgivet i det Herrens år 1773 af landfysikus Christian Mangor. Meget
af dette skal nok findes i Århusianernes drillerier overfor folk fra
landet. Langt senere har folket så opfundet Århushistorierne, som
giver igen med samme mønt over for byfolket.
En anden kategori jyske vittigheder kender vi nordenfjords fra:
"Vendelbolune", som også er bygget på autentiske historier.
Også i samlinger som for eks. "Lune Jyder" finder vi såvel ægte som
konstruerede morsomheder, der til fulde udtrykker det sindige jyske
lune med glimt i øjet.
Et nyere fænomen, som hører storbyen til, er især de politisk
ukorrekte vitser, der ofte kan være barske og have en uventet
pointe.
Danske vittigheder er kendt for deres lune, ja de er tilmed
hyggelige, men kan gå over i det bidende, når folket er undertrykt,
landet er ved at blive besat eller man ikke må sige sige mening. Når
dansken føler, at han ikke mere kan tale åbent, og når
censurlignende tilstande, dagbøder og fremmede kulturer søger at
undertvinge dansk lune og kultur, da er den bedste og mest finurlige
vittighed den, som kun de indforståede kan fatte.
En ganske særlig genre i Danmark er de talrige religiøse kristne
vittigheder, som pudsigt nok almindeligvis går tilbage til kristne
kredse, der med munterhed og selvironi på en lun måde fanger pointer
i det religiøse liv. En særlig rolle har her især de mange præste-
og bispehistorier. På denne måde er dansk lune meget anderledes i
sin kulturarv end andre verdensdele og kulturer, som til tider -
især i islam - kan være fjendtlige og aggressive overfor
vittigheder, især på det religiøse område. Således er vittigheder på
det sidste endog blevet anmeldt til politiet, og der er indenfor de
senere år blevet rettet klage til menneskerettighedsdomstolen over
danske vittigheder, hvis lune ikke altid forstås i andre kulturelle
kredse, fordi dansk lune har som mål, at også den, som vittigheden
handler om, bør grine med.
Et særligt moment i mange danske vittigheder er, at de kan føres
tilbage til bestemte personer: Et eks. finder vi i forbindelse med
de voldsomme diskussioner, som fulgte i kølvandet på professor P.G.
Lindhardts bog "Det evige liv", som nogle opfattede som en
fornægtelse af et liv efter døden. I diskussionens hede kom Pastor
Viereck fra Århus ind i en slagterforretning, hvor slagterdamen hen
over disken spurgte præsten, som netop havde bestilt en varm
leverpostej: "tror du på det evigt liv", hvorpå pastor Viereck
svarede: "Øh, er der noget galt med leverpostejen?"
Også andre grupper end præster og religion må lægge for: lærere,
læger, advokater, blondiner og især politikere. Ingen kommer på
denne måde højt på strå. Men alle må blive på jorden som helt
almindelige mennesker ud fra devisen: "Vi er ikke skabte til højhed
og blæst, ved jorden at blive det tjener os bedst.
Se under publikationer: Danmarks humor i lyst og nød samt andre bøger.
|
|