Dansk Kultur
Følgende artikel blev skrevet i september 2017 til en ung indvandrer, som havde bedt om hjælp til at besvare en skoleopgave om, hvad dansk kultur er. Begrebet danskhed debatteres livligt i medierne. Derfor kan artiklen måske også have interesse for andre end skoleelever. Kommentarer til den modtages naturligvis gerne.
Axel Artke
formand@danskkultur.dk
Tel. 28 56 99 93
Grundlovsforeningen Dansk Kultur
Artiklen blev senere udvidet til en bog; se: bibliotek.dk ~ Den kan købes ved henvendelse til: bogsalg@danskkultur.dk (pris 132 kroner).
|
Dansk
kultur i korte træk
Dansk kultur er
summen af det danske folks historie og erfaringer fra oldtiden over
vikingetiden og landets samling og kristning frem til nyere tid.
Dansk kultur er samtidig summen af vore skikke og omgangsformer, af
sproget og vore sange og digte, af dansk litteratur, højtider,
bygningskunst, fest og traditioner. Dansk kultur er med andre ord en
livsform, der gennemsyrer alt, hvad der kan kaldes danskhed og dansk
selvforståelse. Man kan ikke fremhæve visse
enkeltelementer og hævde, at kun de udgør kulturen. I
det følgende vil jeg derfor nævne et bredt udsnit af
facetter ved dansk kultur, der tilsammen kan give det nødvendige
helhedsbillede.
Begyndelsen
Allerede for 20.000
år siden var der mennesker i Danmark. Det var jægere, som
kom sydfra og ikke var fastboende, for istiden var endnu ikke forbi.
De har efterladt sig spor i form af bearbejdede dyreknogler.
For 4.000 år
siden sluttede stenalderen i Danmark. Derfra har vi rund- og
langdysser samt jættestuer, hvad der viser, at datidens
danskere var fastboende bønder med en stærk
slægtsbevidsthed.
Fra de efterfølgende
perioder, bronzealderen og jernalderen, har vi mangfoldige fund af
våben, redskaber og smykker mv. Meget heraf er importeret fra
Sydeuropa, hvad der tyder på, at danskerne allerede på
den tid var et omverdensåbent handelsfolk.
Sagn og helte
Det kan synes fjernt
fra dagens kulturdebat at omtale sagnhelte, men de spiller faktisk
stadig en rolle. De er bl.a. beskrevet i Saxos Danmarkskrønike.
Det gælder f.eks. Uffe hin Spage, der blev
betragtet som en svækling, indtil han huggede sakserkongens søn
og dennes ledsager over i ét hug med sværdet Skræp
på en holm i Ejderen (den daværende grænse til
Tyskland). Uffe har siden været en nationalhelt og et
forbillede i Danmarks mange senere kampe med Tyskland.
I 1219 sejlede den
danske kong Valdemar til Estland med en hær
for at kristne landet. Under slaget ved Lyndanise vil sagnet, at
Dannebrog (som betyder danernes fane) faldt ned fra himlen og sikrede
danskerne sejren. Dannebrog er verdens ældste nationalflag.
En anden
nationalhelt er Niels Ebbesen, der sneg sig ind og
dræbte den holstenske, “kullede” grev Gerhard i
Randers i 1340, selv om greven var omgivet af sin hær på
4000 mand. Drabet på greven førte til Jyllands befrielse
fra de holstenske grevers besættelse.
Mange andre
sagnskikkelser indgår i dansk mytologi. Især bør
nævnes Holger Danske, der sidder og sover på
Kronborg, men vil vågne op og frelse Danmark, når landet
stander i våde. “Holger Danske” var da også
det, som en modstandsgruppe kaldte sig under 2. verdenskrig.
Historie
Dannevirke er et
voldkompleks, der strækker sig tværs over det tidligere
danske land, Sydslesvig, ved floderne Slien og Trenen. Det blev
begyndt opført omkring år 500 som forsvar mod angreb
sydfra og var det største forsvarsværk i Nordeuropa.
Bygningen af Dannevirke har krævet en betydelig indsats af
penge, materiel og mandskab. Det har kun en mægtig konge kunnet
præstere, hvad der tyder på, at i hvert fald dele af
Jylland på den tid var et organiseret kongerige.
Den første,
historiske omtale af danskerne træffes hos den gotiske
forfatter Jordanes i 515. Han beskrev danerne som et folk, der i
vækst og højde overgik alle andre nordiske stammer.
Rigtig kendt blev
danskerne dog først fra ca. 700, hvor de første
vikingeskibe blev bygget. Med dem sejlede danskerne til England,
Irland, Frankrig, Spanien, Malta og Italien på
plyndringstogter. Vikingerne bosatte sig flere steder. Bedst kendt er
Danelagen i England og Normandiet i Frankrig. Vikingerne sejlede også
til Grønland og Nordamerika.
I vikingetiden
samledes Danmark til ét rige under Jelling-dynastiet (Gorm
den Gamle og hans efterkommere). Ringborgene Trelleborg,
Aggersborg og Fyrkat vidner om vikingekongernes militære magt.
På denne tid (940) kristnedes danskerne under kong Harald
Blåtand, hvilket den store Jellingesten beretter om.
Den danske kong Knud
den Store erobrede næsten hele England i 1016; i 1022
slog han venderne, og i 1026 slog han både den svenske og den
norske konge. Fra da af var Knud den Store konge af England, hele
Norden og store dele af Nordtyskland.
I perioden 1100-1200
byggedes de fleste, endnu eksisterende danske landsbykirker samt
visse domkirker.
Under kong Christian
d. 3. gennemførtes i 1536 den evangelisk-lutherske
reformation. De katolske kirkers og klostres gods inddroges af
kronen, og biskopperne fængsledes. Danmark blev et verdsligt
styret, protestantisk land.
Under kong Christian
d. 4. (regerede 1588-1648) opførtes mange af Danmarks markante
slotte og bygningsværker, herunder Rosenborg, Kronborg,
Frederiksborg, Nyboder, Regensen og Rundetårn. Christian d. 4.
skrev udelukkende på dansk, hvad der var et særsyn på
den tid, hvor tysk og fransk var overklassens sprog.
Danmark opretholdt
sin hovedrolle i Nordeuropa i århundreder. Selv om England,
Normandiet og Sverige efterhånden gik tabt, var Danmark stadig
en betydelig flådemagt. Under Den Store Nordiske Krig i
begyndelsen af 1700-tallet blev den dansk-norske viceadmiral Peter
(Wessel) Tordenskjold en national helt i kraft af sine mange
sejre over svenskerne.
I 1788 ophævedes
det stavnsbånd, som havde hæmmet fæstebøndernes
egenproduktion, og en række foranstaltninger blev indført
for at lette deres overgang til selveje. Det lagde grunden til
Danmarks senere succes som landbrugsland.
Under
napoleonskrigene krævede England, at Danmark skulle udtræde
af det såkaldte neutralitetsforbund. Da Danmark afslog, sendte
englænderne i 1801 en krigsflåde mod København.
Under kampen mod dem fik Danmark endnu en søhelt, Peder
Willemoes.
I 1807 forbød
England al neutral skibsfart mellem sine fjenders havne. Danmark
protesterede og pådrog sig dermed engelsk vrede. Det førte
til, at englænderne bombarderede København og førte
hele den danske flåde væk. I 1814 blev Danmark desuden
tvunget til at afstå Norge til Sverige. Fra at være en
nation, der strakte sig fra Nordkap til Hamborg, var Danmark nu
reduceret til et ret ubetydeligt land.
Et halvt århundrede
senere, i 1864, mistede Danmark desuden Holsten og Slesvig som følge
af en forkludret krig mod Tyskland. Grænsen mod syd kom nu til
at gå ved Kolding. Det gjorde endegyldigt Danmark til en
lilleputstat.
Kunst og
kultur
I 1528 blev den
første, danske salmebog udgivet. I 1700-tallet blev dens
indhold stærkt udvidet med salmer af Thomas Kingo
og Hans Adolph Brorson. På det litterære
område var Ludvig Holberg den ubestridt førende.
Hans mange komedier og epistler blev oversat til en lang række
sprog.
Paradoksalt
nok blev netop det århundrede, hvor Danmark forsvandt som
europæiske stormagt, til en veritabel guldalder for dansk kunst
og kultur. Digteren B.S. Ingemann var særdeles
produktiv som forfatter af historiske romaner. Hans digterkollega,
H.C. Andersen, blev verdenskendt for sine eventyr.
Forfatteren og politikeren N.F.S. Grundtvig skrev
omkring 1400 salmer, virkede for en national, åndelig rejsning
og stiftede højskolebevægelsen. På filosofiens
område fostrede landet endnu en verdensberømthed: Søren
Kierkegaard. Verdenskendt er også billedhuggeren Bertel
Thorvaldsen, hvis værker kan ses på hans museum i
København. Komponisterne H.C. Lumbye, D.F.R.
Kuhlau og Jacob Gade skabte musik i den lettere
genre, som spilles den dag i dag. Det samme gælder de
symfoniske værker af Carl Nielsen. Malerne
C.W. Eckersberg, Jens Juel og P.S. Krøyer
opnåede international anerkendelse. Den danske sangskat i
Salmebogen og Højskolesangbogen var allemandseje fra
slutningen af 1800-tallet.
I
1900-tallet gjorde instruktøren Carl Th. Dreyer
dansk filmkunst kendt verden over, mens forfatteren og nobelprismodtageren Johannes V.
Jensen var en sprogfornyer, som fik den allerstørste
betydning for dansk litteraturs udvikling. Det samme gjorde Georg
Brandes, der var kendt over hele Europa som forfatter og
kritiker og tillige var fortaler for kvindernes ligestilling.
Videnskab
Astronomen Tyge
(Tycho) Brahe bidrog i 1572 til erkendelsen af planeternes
bevægelse omkring Solen. Hundrede år senere opfandt en
anden dansk astronom, Ole Rømer, metoder til at
måle lysets hastighed. Fysikeren Hans Christian Ørsted
opdagede elektromagnetismen i 1820, hvad der førte til
udviklingen af elektroteknikken, herunder grundlaget for
elektromotoren og dynamoen. Lægen og nobelprismodtageren Niels
Finsen vakte opsigt verden over med sin strålebehandling
af kræft og tuberkulose.
Jacob Ellehammer byggede den første motordrevne flyvemaskine i Europa.
Den største danske fysiker er dog Niels Bohr. Hans opdagelse af atomspaltningens
enorme energiudladning var forudsætningen for kernekraften og
atombomben. Hans indsats blev belønnet med nobelprisen i 1922.
Erhvervskultur
I dansk
erhvervsliv træffes mange store personligheder, hvis virke har
haft uvurderlig betydning for danskernes liv og kultur og været
forbilleder for mange andre driftige virksomhedsledere. I flæng
kan nævnes følgende (med deres bedst kendte livsværk
i parentes):
A.P. Møller (Mærsk)
August og Marie Krogh (Novo)
C.F. Tietgen (Store Nordiske Telegraf-Selskab)
Eilif Krogager (Tjæreborg Rejser)
Godtfred Kirk Christiansen (Lego)
H.N. Andersen (ØK)
J.C. Jacobsen (Carlsberg)
Lars Larsen (Jysk)
Mads Clausen (Danfoss)
Poul Due Jensen (Grundfos)
Simon Spies (Spies Rejser)
Troels Holch Povlsen (Bestseller)
Valdemar Kähler (Rockwool)
De nævnte
virksomheder er internationale og har gjort dansk ledelseskultur
kendt verden over. Ledelseskulturen er karakteriseret ved udstrakt
delegering og lav magtdistance, hvad der vil sige, at afstanden
mellem top og bund er kort, og at ledere og medarbejdere søger
at løse problemerne i et ligeværdigt fællesskab.
Denne indstilling
genspejles i den såkaldte “danske arbejdsmarkedsmodel”.
Den indebærer, at landets to hovedorganisationer, LO og DA,
sammen med deres medlemsorganisationer tillægges ansvaret for
at indgå overenskomster om arbejds- og lønvilkårene
på det private arbejdsmarked. Det blander regeringerne sig helst
ikke i.
Et andet særkende
ved dansk erhvervsliv er andelsbevægelsens store succes. De
største andelsselskaber er Arla, som er en dansk
registreret mejerikoncern, der opererer i 10 lande, Coop
Danmark,
som er landets største detailhandelsvirksomhed, og
slagterivirksomheden Danish Crown, der er verdens
tredjestørste kødproducent.
Politisk
kultur
Danmarks Riges
Grundlov blev udstedt i 1849 og er senest revideret i 1953. Den
fastsætter grundtrækkene i landets politiske struktur,
dvs. tredelingen mellem den lovgivende, den udøvende og den
dømmende magt. Grundloven præciserer også, at der
gælder parlamentarisme i Danmark, hvad der vil sige, at ingen
regering kan fortsætte, hvis et flertal af Folketingets
medlemmer udtrykker mistillid til den.
Den politiske kultur
i Danmark præges af, at landet aldrig har haft
flertalsregeringer. De politiske partier har derfor altid skullet
indgå kompromisser og forlig for at opnå resultater.
Dansk demokratiforståelse er dermed baseret på, at der
skal tages behørigt hensyn til et mindretal.
Dansk politisk
kultur bygger endvidere på et særkende ved dansk
mentalitet, nemlig den udbredte tillid, som danskerne nærer til
hinanden og til myndighederne. Desuden bygger den på den
kristne kulturarv, som adskiller kirke og stat og ligestiller mænd
og kvinder i alle politiske henseender.
Den politiske
kultur afspejles i det, der er blevet kaldt “Foreningsdanmark”.
Betegnelsen hentyder til, at danskerne går sammen i små og store foreninger til
løsning af alverdens opgaver. De fleste danskere er
således medlemmer af en håndfuld foreninger, selv om de
ikke altid er klar over det, endsige aktive i dem.
Hverdagskultur
Begrebet
“hverdagskultur” angiver en række mere
uhåndgribelige sider af dansk kultur, herunder skikke,
traditioner og uskrevne normer, der er faste ingredienser i dansk
livsstil. Det gælder f.eks. påske-
og julefrokoster, samvær i kolonihaverne, flagning med
Dannebrog i enhver anledning, dronningens nytårstale,
gudstjeneste juleaften, sankthansaftensbål, uformelle
omgangsformer, topløs solbadning, lystbådssejlads,
nationalsang ved landskampe, seksuel frigjorthed, umiddelbar
hjælpsomhed, lun humor, lejlighedssange ved familiefester,
spadsereture i nyudsprungne bøgeskove samt smørrebrød
med øl og snaps.
Internationale
tilfredshedsundersøgelser har gang på gang konstateret,
at danskerne er verdens lykkeligste folk. Denne fornemme plads har
ikke mindst det danske velfærdssamfund æren for. En af
velfærdssamfundets væsentligste fortjenester har været
at fjerne frygten for sult og fattigdom. Andre velfærdsgoder er
uddannelse og sygdomsbehandling og alderdomsforsorg uden egenbetaling. Atter andre består
i fraværet af korruption og nepotisme. Prisen for velfærdssamfundet
er høje skatter og afgifter, men dem betaler danskerne uden at kny
som følge af den høje tillid indbyrdes og til
myndighederne. Skatterne udjævner den økonomiske
ulighed, hvad der som sidegevinst har en oplevelse af
generel lighed.
Trusler mod
dansk kultur
Det lykkelige
danske folk står imidlertid over for store trusler, for i de sidste
snes år har landet undergået en kulturel opløsning
uden fortilfælde. Det er der flere grunde til:
Uden at være
spurgt er den danske befolkning blevet påført
hundredtusinder af indvandrere fra Mellemøsten og Nordafrika.
Deres samfundsopfattelse baserer sig på islam, klantænkning
og sharialov, hvad der ikke kan forenes med dansk demokrati og
levevis. De samler sig i ghettoer, hvor dansk lov og ret ikke gælder;
de belaster alle samfundets institutioner, og de koster årligt
samfundet 38 milliarder kr. Det svarer til 30.000 kr. for hver dansk
familie.
Den massive
indvandring udgør ikke blot en tung, økonomisk byrde,
men også en trussel mod grundlæggende danske værdier
såsom åbenhed, tillid, frisind, hæderlighed og
ligestilling mellem kønnene.
Grundlovens
garantier om ytringsfrihed tilsidesættes. Den såkaldte
racismeparagraf (§ 266 b) sigter angivelig på at beskytte
mindretal, men bruges i realiteten til at forhindre kritik af islam.
Paragraffen tillader ikke at føre sandhedsbevis. Man ifalder
straf, hvis blot ytringen kan krænke muslimer.
Folkeskolen er under
opløsning. Det ses både af PISA-målinger og af
flugten til privatskoler. For første gang i danmarkshistorien
forlader børnene folkeskolen med ringere kundskaber, end deres
forældre havde, da de gik ud af den. Samtidig stiger antallet
af funktionelle analfabeter. Forfejlet skole- og integrationspolitik
er årsagen.
Folketingets
suverænitetsafgivelser i forbindelse med ratificering af
EU-traktater bidrager også til opløsningen. Det skaber
mistillid til politikerne og demokratiet, når en traktat, der
er forkastet ved folkeafstemning, alligevel ratificeres i en sminket
udgave trods både juridisk og folkelig protest.
Hertil kommer
skiftende regeringers underkastelse under FN's og EU's
konventioner og deres accept af EU-domstolens politiserende
aktivisme. Regeringerne retter ind efter konventionerne og dommene
trods Danmarks retslige forbehold og FN's tvivlsomme
legitimitet.
Den kulturradikale
elite medvirker også til opløsningen. Dens leflen for
islam og foragt for danskhed præger både DR og TV2. Under
dække af “politisk korrekthed” svigter også
den skrevne presse sin pligt som demokratiets vogter og som objektivt
sandhedssøgende “4. statsmagtrdquo;. Journalisterne
indtager derfor en plads nederst på troværdighedsskalaen.
Det samme gør
politikerne, fordi de trods folkelige protester ikke løser
landets største problem: Den massive indvandring fra
Mellemøsten og Afrika og den dermed følgende kriminalitet og vold. Danskerne føler med stigende
desperation, at politikerne lader dem i stikken, selv om de statistiske
fødselsdata utvetydigt viser, at Danmark vil få muslimsk
flertal inden århundredets udgang, hvis indvandringen ikke stoppes. Danskernes traditionelle tilid til politikerne er afløst af politikerlede.
Modværge
mod den kulturelle opløsning
Om de nævnte
trusler mod dansk kultur fører til dens undergang, afhænger
af, om i det mindste følgende principper udløses i politisk handling. Sker det, vil dansk kultur overleve.
Det er et folks indlysende ret at værne om sit land og sin frihed.
Indvandring accepteres kun, hvis den tjener danske samfundsinteresser og
ubetinget respekterer dansk kulturs forrang for fremmede kulturer.
Fremmed
kulturimperialisme og kolonisering skal modarbejdes.
Dansk kultur
- med rødder i vikingetid og formet gennem historien,
kristendommen og folkelige bevægelser - er et uopgiveligt
gode.
De værdier
og det menneskesyn, der udspringer af den kristne og den hellenske
kulturarv, skal forsvares.
Kendskabet
til dansk historie og danske traditioner, skikke, kunst og sangskat
skal udbygges.
Politikerne,
skolen, kirken og de offentlige institutioner har pligt til at
fremme dansk kultur i ord og gerning.
Ytringsfriheden
skal styrkes, og censur modvirkes.
Danmarks Riges Grundlov må ikke tilsidesættes til fordel for
internationale konventioner.
Principperne er grundlaget for Grundlovsforeningen Dansk Kulturs vedtægter.