|
Skikke
- og traditioner
Traditioner på
øer
Hellig 3-kongerløb på Agersø og Omø
Af Rolf Slot-Henriksen
Hellig 3-kongersløb på Agersø og Omø.
På de to øer Agersø og Omø, som ligger i Storebælt fejrer man Hellig
3-Konger helt anderledes end i resten af landet. På Agersø klæder både
børn og voksen sig ud Hellig 3-Kongers aften. Udklædningen er total,
således at man bliver helt uigenkendelig. Herefter går man fra dør til
dør og forlader stedet igen, ligesom De Hellige 3-Konger. Men man er
ikke udklædt som konger eller vise mænd.
Overalt, hvor de udklædte kommer frem, bydes de indenfor og bydes på
kaffe og kager.
Værtsfolkene prøver nu på alle måder, at få gæsterne til at sige noget
for at afsløre, hvem de er. Men er de udklædte gæster rutinerede, lykkes
det dem at gå fra hus til hus uden at sige et ord. Uden et ord kommer
man ind i stuen, går omkring og går lige så ordløs ud igen. Hvis det
lykkes værtsfolkene at gætte de besøgenes identitet, skal disse smide
masken.
Sognepræsten på Agersø og Omø fortæller, at hvis der kommer tilflyttere
til øen, kan de være sikre på særligt mange besøg Hellig 3-Kongers
aften. Det første år han var præst på Agersø, fik familien ca. 70
Hellig-3-Kongersløbere som gæster den aften. Hvis en familie af en eller
anden grund ikke ønsker besøg af Hellig 3-Kongers løberne, slukker man
alle lys i huset den aften. Så får man ingen besøg. Det kan være pga. af
dødsfald eller lignende, hvor man ikke føler sig oplagt.
Medens næsten alle voksen og børn deltager i løbet på Agersø enten som
løbere eller som værtsfolk, er det hovedsageligt børn, som deltager i
løbet på Omø, oplyser sognepræsten. Rester af Hellig-3 Kongersløbet
kendes også fra andre danske sogne, især på Ærø.
Lyøs mande- og kvindeside
Af Rolf Slot-Henriksen
Gammel skik på Lyø
Hvorfor er kvinden til højre for manden?
Ved siden af Avernakø ligger Lyø med sine hyggelige bondegårde og
stråtage og sin lille kirke. Når man er i kirke her, så sætter man sig
ikke bare, hvor man vil, for kvinderne sidder her i Nordsiden (venstre
side), medens mændene sætter sig i sydsiden (højre side). Denne skik
kender vi også fra Færøerne. Ser man godt efter, kan man se, at vore
gamle middelalderkirker alle har haft to døre. Norddøren gik kvinderne
ind af, medens mændene gik ind af syddøren. I dag er Norddøren altid
muret til og alle går ind af samme dør. Det gælder også for beboerne på
Lyø.
Men ved alle bryllupper i hele landet er det stadig sådan, at manden
sidder i sydsiden og bruden i nordsiden før bryllupsritualet. Kvinden
går også ind og ud i nordsiden. Det betyder at kvinden før hun er gift
går ved andens venstre side, efter vielsen går hun ved brudgommens højre
side. På bryllupsbilleder kan du se, at kvinden står til højre.
Kristpose, konfirmationer og folkedragter på
Fanø
Af Rolf Slot-Henriksen
Konfirmander i fanødragter
Samtale med sognepræst Jørgen Martinsen i Nordby
Det er en stor oplevelse at blive konfirmeret i en nationaldragt.
I Nordby og Sønderho sogne på Fanø kan man opleve konfirmander i
nationaldragt. Nationaldragten er egnsbetinget, dvs. forskellig fra
landsdel til landsdel. Almindeligvis havde man en festdragt, som blev
båret på søndage, helligdage og ved festlige lejligheder især dåb,
konfirmation, bryllup og egnsbetingede festdage.
I Nordby er konfirmandholdene i gennemsnit på 15-16 børn. Pigerne kan
låne 4 af de særlige konfirmationsdragter og på et hold er der kun fra
1-4 piger, der bærer dragten.
Det særlige ved Fanødragten er, at man udover hverdags- og festdragten
også har en altergangsdragt, til brug for gudstjenestebesøg når man
modtog nadveren, en konfirmationsdragt som minder om altergangsdragten,
en ormeopgraverdragt, samt en Kristpose, som børn bæres i ved dåben.
Altergangsdragten
Tidligere blev man begravet i altergangsdragten. Derfor er der i dag kun
få altergangsdragter tilbage, men der er i dag mange kvinder på Fanø som
får syet sig en festdragt. Denne bruges i Nordby især på Fanikerdagen. I
Sønderho bæres den på dagen for ”Fonden Gammel Sønderho”.
Kristposen
Jørgen Martinsen, som er sognepræst i Nordby fortæller, at Kristposen
kun er blevet anvendt 2 gange i de 14 år, han har været ansat, til
gengæld er der ca. hvert andet år et brudepar, der anvender
nationaldragt.
Folkedragten
Sognepræsten oplyser, at en ret stor del af den kvindelige befolkning i
Nordby ejer en dragt og at dragterne løbende fornyes og suppleres af de
nye generationer. Også ved andre fester end fannikerdagen anvendes
dragten sporadisk.
Dragtsamlingen på Fanø spiller en vigtig rolle og er formidlingen af, at
folkedragten kan forblive et levende element blandt Fanøs folkelige
traditioner.
Nationaldragten fik i det 19. århundrede en kolossal opblomstring mange
steder i landet, ikke mindst i Sønderjylland. Er du interesseret i, at
den smukke skik skal fornys, kan du kontakte din lokale
folkedanserforening, som findes i de fleste byer eller stedet for den
lokale dragtsamling.
Majtræet på Avernakø
Af Rolf Slot-HenriksenDet danske "Majtræ"
på Avernakø
Samtale med sognepræst Sisse Simone og journalist Ebbe Bork,
Avernakø:
Hvis du tager færgen fra Fåborg kan du komme ud i det Sydfynske Øhav
og besøge øerne Lyø, Drejø og Avernakø. Avernakø, som har sin egen
kirke og egne præst, men der bor kun … mennesker på øen. Til gengæld
findes der nogle traditioner, som øens landmænd holder i hævd med
stor glæde og ansvarsfølelse. Hvert år til pinse rejses i begge øens
landsbyer Munke og Avernak By en stage. I Avernak By kaldes den
”majtræ”. Man rejser den Pinselørdag. Man kender skikken fra
Sverige, og den stammer helt fra oldtiden, men her er det en
majstang. Majstangen er en stang, som varsler foråret og har en
krans, der er bundet af det nys udsprungne løv, som træet pyntes
med.
Oprindeligt har majstangen nok været et led i en hedensk fest. På
Avernakø er majtræet blev forvandlet til et kristent symbol. Træ
kaldes den, fordi den går helt ned i jorden. Når stagen rejses,
hejser man det kristne korsflag, således at stangen, udover sine 2
kranse, samtidig er flagstang. Når Dannebrog ikke er hejst, kan man
stadig se, hvorfra vinden kommer, for aller øverst er der endnu et
Dannebrog af metal, der ligesom en vejrhane kan give landsbyens
befolkning orientering om vindretningen. Dette gælder dog kun træet
i Avernak By.
De to træer har hver sit særlige laug. Lederen af lauget kalder
lavets medlemmer sammen.
Sognepræst Sisse Simone fortæller, at det hele begynder med at
”træet” gøres klart om morgenen, Det tjæres sort, men graves ikke
ned. Piger og kvinder pynter træet. Om aftenen rejses det ved 19-20
tiden. Det forankres ikke som en almindelig flagstang ved en pæl,
men graves ned og omgives af en stor stak kampesten, der sørger for,
at stangen ikke vælter selv under den værste storm. De unge mænd
samles omkring træet og rejser det op med hjælp af tove. Herefter
hejses Dannebrog og fra højskolesangbogen synges sangen: ”Der er
ingenting som maner”. Til sidst blæses i et kohorn. Ebbe Bork, som
har boet i mange år på øen, oplyser, at det er Oldermandslauget, som
står for rejsningen af træet. Som oldermand vælges på skift en af de
syv gårdmænd i Avernak By. Man skiftes efter urets omdrejning.
Oldermanden har kohornet liggende. Træet er 18 meter højt. I Avernak
By har hver gård stolper og reb liggende, som bruges ved hejsningen
af det meget tunge træ.
Også i landsbyen Munke står et laug for rejsningen. Munke har ikke
et "træ", men en majstang, dvs., at det kun er i Avernak By det er
gravet ned. Majstangen i Munke har ingen vejrhane.
Begravelseskikke på Mandø
Af Rolf Slot-Henriksen
Kisten på loftet
Samtale med sognepræst Uffe Vestergaard Pedersen på Mandø
I gamle dage havde gårdmænd deres kiste stående på loftet. Når nogen
døde, kunne man ikke altid skaffe en kiste så hurtigt. Den skik har
man stadig på Manø. På kirkens loft står altid en kiste klar, for
det kunne jo være, at ebbevejen er oversvømmet i længer tid end
normalt, så er det ikke muligt at skaffe noget ud til øen. Her har
de også en anden skik: En bydemand.
Bydemanden
Uffe Vestergaard Pedersen, som er sognepræst på Mandø og i Vester
Vedsted fortæller, at ved dødsfald på Mandø går et medlem af den
afdødes familie fra dør til dør til naboer og venner og beder folk
komme til begravelsen. Derfor kaldes han også bedemand eller
bydemand. Andre steder sætter man en annonce i avisen. Herefter
henter familien selv kisten på kirkeloftet og lægger den døde i.
Graven graves ved hjælp af familie og naboer i fællesskab, hvorfor
man får et usædvanligt bredt hul. Også begravelsen er anderledes end
ellers. Efter talen i kirken går familien ud og sætter kisten i
jorden. Pastor Uffe Vestergård Pedersen foretager jordpåkastelsen og
velsignelsen, hvorefter familien forstætter med at synge 2-3 salmer
i kirken, indtil naboer har dækket og pyntet graven. Derefter går
man atter ud til graven og slutter med at synge salmen: "Krist stod
op af døde".
|
til top
^
til top
^
til top
^
til top
^
|