|
Mærkedage
April
Aprilsnar
Af Rolf Slot-Henriksen
- afholdes altid d. 1. april.
Aprilsnar går ud på at lave godmodige drillerier med
hinanden, i særdeleshed at fremkomme med en tilsyneladende
tilforladelig oplysning for at narre en anden, som oftest en
ven. Hvis det lykkes, får begge parter sig et grin uden sure
miner. Det betyder, at man skal holde sig indenfor
anstændighedens grænser, så den anden ikke bliver vred eller
på nogen måde lider skade.
Hvor gammel er skikken?
Aprilsnarren kendes fra Danmark og Tyskland fra det 17.
århundrede og har sin baggrund i to forhold:
1) Det danske og nordiske vejr, som i april bestandig gækker
os ved sin omskiftelighed. Forår kan blive afløst af
sneboldkamp.
2) Muligvis kan der spores indflydelse fra traditionen med
middelalderens hofnar, der måtte sige alt uden censur og
uden at blive straffet. Han var således den, der kunne holde
kongen og ministrene i kort snor.
Offentlig aprilsnar
I vor tid er massemedierne også kommet med på aprilsspøgen.
Det er et fænomen, der begyndte i begyndelsen af
1900-tallet, hvor en københavneravis avis 1914 oplyste
læsere om, at solen havde sovet over sig, og var stået 9
minutter for sent op! I dag har de fleste aviser og
TV-avisen som regel en aprilsnar - dvs. en usandsynlig
historie - den 1 april. Ofte har historierne den finesse, at
datoen 1. april eller ordet ranslirpa (aprilsnar stavet
bagfra) indgår i artiklen. (op)
Hvordan narrede man april i gamle dage?
Bondesamfundets aprilsnar adskiller sig fra vor tid.. I
1700-tallet handlede det om at narre nogen til at "løbe
april". Dvs. at få sit offer til at begive sig ud til et
ærinde i god tro.. Denne form for aprilsnar er kendt fra
slutningen af 1700-tallet i København. Fik man sit offer til
at begive sig af sted, råbte man "Aprilsnar!" efter
vedkommende på samme måde som i dag. Fra 1800-årene oplyser
folkemindesamleren Christine Reimer, der især interesserede
sig for traditioner på Fyn, at der også her altid var tale
om ting, som man skulle gå for at se.
I "Peder Paars", forklarer Holberg lidt mere om indholdet i
at "løbe april". Han oplyser, at det gælder om at få offeret
ud i et ærinde for at "finde visse ting, som aldrig ere
til".
H.C. Andersens fødselsdag
Af Rolf Slot-Henriksen
- afholdes altid d. 2. april.
H.C. Andersen er Danmarks mest berømte digter og i udlandet
den mest kendte Dansker. Han blev født 2.4.1805 i Odense som
søn af en fattig skomager. Moderen, som var ret enfoldig,
kom på fattiggården. 1819 tog Andersen til København for at
komme på teatret. Men efter nogle år som elev på Det
Kongelige Teater måtte han opgive, I stedet blev han student
i 1828. Hans berømmelse stammer alene fra hans fantastiske
eventyr, som alle er dobbeltbundede og i grunden kun kan
forstås til fulde af voksne.
I alt udkom 24 hæfter, det sidste i 1872. Af kendte sange i
Højskolesangbogen kan nævnes "Jylland mellem tvende have "
og Danmarks anden nationalsang "I Danmark er jeg født". Den
nye salmebogsrevision har betydet, at hans julesalme "Barn
Jesus i en krybbe lå" blevet optaget i Salmebogen. 1832
skrev H.C. Andersen sit første udkast til sin levnedsbeskrivelse "Mit livs eventyr", som blev fuldendt 1855
Slaget på Reden
Af Rolf Slot-Henriksen
- afholdes altid d. 2. april.
Slaget på Reden betød undergangen for Danmark som stærk
flådenation. Samtidig mistede landet en væsentlig del af
sine skibe. Under Napoleonskrigene fra 1792 havde
Danmark søgt at holde sig udenfor konflikten. Ved
forbund med Rusland 1767 og det væbnede
neutralitetsforbund af 1780 og 1800 blev den fri sejlads
beskyttet under følgende motto: Frit skib giver fri
ladning.
I 1801 tvang Admiral Nelsons britiske flåde Danmark ud
af forbundet. Angrebet kom så uventet, at Danmarks flåde
endnu ikke var taklet. Derfor måtte man slæbe skibene ud
og placere dem som blokskibe på en lang linje som
blokade for indsejlingen til København. De danske
forsvarere kæmpede imponerende modigt, men måtte
overgive sig efterhånden som skibene blev sænket og
kanonerne blev ubrugelige. Danmark mistede herefter alle
flådefartøjer og blev som erstatning nødt til at alliere
sig med Napoleon.
Besættelsesdagen 1940
Af Hans Christophersen
Der skal flages på denne dag! Indtil kl. 12 på halv stang og resten af dagen på hel stang.
- Dagen mindes hvert år den 9. april.
Den 9. april 1940 blev Danmark besat af Tyskland. Det varede til 5. maj 1945. Men Bornholm blev i 1945 besat af russiske tropper indtil 5. april 1946.
Palmesøndag
Af Rolf Slot-Henriksen
Husk!!!
Der skal flages på denne dag!
- Afholdes altid søndag før 1. påskedag.
Palmesøndag er opkaldt efter de palmegrene, som folk
skar af og svingede med, da Jesus red ind i
Jerusalem. Palmegrene er siden blevet symbol både
for Palmesøndag, men også symbol på Paradis og det
evige liv. Fredagen efter denne søndag blev Jesus
korsfæstet.
Palmesøndag ligger i fasten.
Dagen fejres i mange danske kirker med
palmeprocessioner, hvor børn bærer grønne grene
eller palmeblade ind i kirken.
Ugen, som indledes med indtoget i Jerusalem, kaldes
også "Den stille Uge" pga. Jesu lidelse og død.
Den stille uge afsluttes med glæde, nemlig Jesu
opstandelse påskemorgen.
Lukasevangeliet kap. 19 v1 ff
Jesus gik videre op mod Jerusalem. Da han nærmede
sig Betfage ved det bjerg, der hedder Oliebjerget,
sendte han to af sine disciple af sted og sagde: "Gå
ind i landsbyen her ovenfor; når I kommer ind i den,
vil I finde et æsel, som står bundet, og som ingen
endnu har siddet på. Løs det og kom med det ".....
og Jesus satte sig op. Og hvor han kom ridende,
bredte folk deres kapper ud på vejen. Da han
allerede nærmede sig vejen ned ad Oliebjerget,
begyndte hele discipelskaren glad at prise Gud med
høj røst for alle de mægtige gerninger de havde set.
de råbte:
Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn,
Israels konge!
Fred i Himlen og ære i det højeste".
Navnene på påsketidens dage
Af Hans Christophersen
Ugen før påske kaldes passionsugen (den stille uge, dimmelugen). Fordi der i denne uge mellem palmesøndag og påskedag holdes påskeferie, bliver ugen ofte kaldt påskeugen; men egentlig er påskeugen ugen efter påskedag.
Nogle af dagene i passionsugen har deres eget navn.
På tysk kaldes ugen Karwoche, idet kara på oldhøjtysk betyder sorg eller klage (jf. dansk en kære [klage, anke]), så dagene kan kaldes Karmontag, Kardienstag osv. Ugen kaldes også Stille Woche, og på dansk er betegnelserne stillemandag og stilletirsdag mulige; dog sjældent anvendt; men for resten af dagene har vi særlige betegnelser på dansk.
Om onsdagen er det 'sankt skadeaften'. Man troede, at skaderne på denne aften fløj bort sammen med heksene. Onsdagens navn er på hollandsk schortelwoensdag (skjorteonsdag). Hvorfor mon?
Derpå følger skærtorsdag (Gründonnerstag), langfredag (Karfreitag) og skidenlørdag eller påskelørdag (Ostersonnabend, Karsamstag), sluttende af med påskedag (Ostersonntag) om søndagen og 2. påskedag (Ostermontag) om mandagen.
Ugen efter påske er den, der rettelig hedder påskeugen (Osterwoche), selv om betegnelsen af mange bruges om passionsugen før påske.
Skærtorsdag
Af Rolf Slot-Henriksen
Der
skal flages på denne dag, der er renselsesdag.
afholdes altid torsdag før 1. påskedag.
Denne dag flages der på hel. Jesus indstiftede
nadveren. Han spiste sit sidste måltid med
disciplene og pegede på, at det brød, de spiste, og den
vin, de drak, var hans legeme og blod til syndernes
forladelse og dermed til evigt liv. Samme aften
forrådtes han af Judas Iskariot med et kys som tegn
på hilsen, herefter arresteredes han af tempelvagten i
Getsemane have. Læs Lukasevangeliet 22. 14-20
På tysk hedder dagen Gründonnerstag. I Holland er farven derimod hvid: Witte Donderdag. Engelsk: Maundy Thursday.
Det grønne er afledt af dagens latinske navn: dies viridium. 'Viridis' er frisk, grøn, kraftfuld. For at holde sig sund det kommende år spiste man skærtorsdag en kålsuppe med 9 slags kål og urter i; så det blev en meget grøn torsdag. Den kaldes skærtorsdagssøbe eller nikålssuppe.
Langfredag
Af Rolf Slot-Henriksen
Der
skal flages på halv stang på denne dag.
- afholdes altid fredag før 1. påskedag.
Denne dag flages der på halv stang. Det er dagen
for Jesu korsfæstelse og død. Kristus døde for
at tage vore synder på sine skuldre. Med Kristi
død ophæver kristendommen alle de ofre, vi kender
fra andre religioner. Jesus sammenligner sig
selv med det Guds lam (Agnus Dei), der bærer
hele verdens synd. Dagen er en stille dag til
eftertanke. Symboler for denne dag: lam og kors.
Mad: Rugmelsgrød (langfredagsgrød)
Hårdkogte æg i sennepssovs ("skidenæg").
Dog var det oprindelig først om lørdagen, skidenlørdag, man spiste skidne æg.
Dagens tyske navn er Karfreitag.
Påskelørdag
Af Rolf Slot-Henriksen
afholdes altid dagen før 1. påskedag.
Dagen kaldes også skidenlørdag eller påskeaften.
Det er dagen forud for Jesu opstandelse.
Nogle steder fejres denne aften allerede
ligesom man fejrer juleaften forud herhjemme
(nemlig den 25.12.). Nogle steder i byerne
er man begyndt at have
påskeaftensgudstjenester, mange andre steder
påskenatsgudstjenester.
Man indleder med en mørk kirke og bringer så
et levende lys ind som symbol for Jesu
opstandelse.
Påskelørdag er en stille dag.
Mad:
Hårdkogte æg i sennepssovs, også kaldet
"skidenæg".
Påskedag
Af Rolf Slot-Henriksen
Der
skal flages på denne dag
Festen for Jesu opstandelse. Dette er
den vigtigste af alle kristne fester,
idet døden blev brudt og døren åbnet
for det evige liv for enhver, som tror
på Ham. Han sagde om sig selv "Jeg er
det evige liv", og "jeg er vejen,
sandheden og livet; den som tror på
mig skal leve, om han end dør".
Aktiviteter: Man pynter huset,
samles til gudstjeneste
påskemorgen, spiser lam til middag,
leger diverse påskelege påskedags
eftermiddag og 2. påskedag.
Mad
Lammesteg, jævnfør Johannesevangeliets ord om
Jesus som lammet, der dør for vor
skyld: "Se det Guds lam, som bærer
verdens skyld" (Joh. 1.29).
Påskeskikke og -lege for børn:
a) Gemme æg
Chokolade og marcipanæg gemmes af
forældrene i haven eller i stuerne.
Inden børnene begynder at lede, bør
man have styr på antallet af æg, så
man er sikker på, hvornår alle æg er
fundet. At lede efter æg er altid en
stor oplevelse og en årlig begivenhed,
som børnene ser hen til. At søge efter
æg betyder symbolsk at søge efter det
evige liv. "Den, som søger, han
finder, og den, der banker på, for ham
skal der lukkes op". Hver år når
påsken nærmede sig, længtes vi børn
efter at søge æg. I min barndom ledte
vi kun efter æg inden døre, medens vore
egne børn som oftest søgte efter æg i
haven, afhængig af påskevejret, som kan
være ret så omskifteligt. Skikken
gennemføres påskedags eftermiddag
eller 2. påskedag.
b) Trille æg
Hårdkogte hønseæg trilles ned ad en
bakke eller klit. Hvis bakken eller
klitten er uden bevoksning, kan man
lave en æggebane til at trille æggene
ned ad. æggene skal ramme hinanden og
revne. Derpå spises de. Det revnede
æg symboliserer opstandelsen og det
evige liv. Det er en gammel dansk skik, som
kendes fra attenhundredetallet.
Skikken gennemføres påskedags
eftermiddag eller 2. påskedag.
c) Lade blommen løbe foran ægget.
Et hårdkogt æg trilles ned ad en
bakke, indtil blommen springer ud af
ægget og begynder at trille foran det
stadig mere uformelige æg. Blommen,
der springer ud, er symbol på det
evige liv, der springer ud.
d) Kaste æg over hus.
Et råt æg kastes over huset. Det skal
lande på græsset uden at gå itu.
e) Æggeløb
Æggeløb er i familie med de såkaldte
påskeløb, som man kender helt tilbage
til middelalderen i Danmark og
Mellemeuropa. Skikken har sin baggrund
i beretningen fra evangeliet, at da
Maria Magdalena havde mødt den
opstandne Jesus ved graven og havde
fået budskabet af Jesus, at han var
opstanden og skulle fortælle
disciplene det. Da Maria derpå havde
fortalt disciplene derom, beretter
evangeliet, at Peter og Johannes løb
om kap ud til graven. Evangeliet
fortæller videre, at de så og troede.
Ideen er, at deltagerne løber af sted
for at gribe det evige liv.
f) Påskeægstræer
Skikken er relativt ny i Danmark og
kendes især i Sønderjylland, det
sydlige Jylland og Nordtyskland.
Æggene pustes ud, bemales og hænges op i
et af havens træer. Skikken peger hen
på Bibelens 1. Mosebog om livets træ, om
hvilket Jesus siger: "Jeg er træet, I
er grenene"(Joh.15). Æggene peger hen
på Jesu opstandelse, ægget er symbol
på det nye liv, hvor skallen snart vil
briste. Ægtræerne er fantastisk flotte
og dekorative, dog bør man vælge et
mindre træ i læ for storm og blæst.
Ægtræerne dekoreres i ugen eller
ugerne op til påske.
Påskepynt
a) æg og kyllinger. Symbol på dødens
hårde skal, som bydes itu og det nye
liv, det evige liv, der kommer ud.
b) påskelilje. Påskesymbol på Jesus og
Jesu opstandelse,
skabt af N.F.S. Grundtvig i salmen:
"Påskeblomst, hvad vil du her,
bondeblomst fra landsbyhave".
c) lam som symbol på Jesus, som ofrer
sig Langfredag for vor skyld og for at
tilgive vore synder.
Daniel i Esrum
Af Hans Christophersen
-
markeres den 19. april.
Munken Daniel i Esrum Kloster har lagt navn til Daniels Kilde, der imidlertid nu er så godt som udtørret. Selv drak han af kilden og blev helbredt af abbed Vilhelm af Æbelholt. Folk fra omegnen hentede vand fra Daniels Kilde imod forskellige sygdomme, særlig udslæt, hovedpine og gigt.
Skt. Jørgens dag
Af Rolf Slot-Henriksen
-
afholdes altid d. 23. april.
Jørgen er det populære danske navn for det latinske
Gregorius, hvis anden fordanskning er Georg. Skt.
Jørgen er en sagn- og helgenskikkelse, ridder fra
Kappadokien, som til hest kæmper mod dragen som
symbol på den onde.
Medens Skt. Jørgen er smidt ud af den katolske
helgenkalender, er han pudsigt nok ikke mindst i
Norden siden middelalderen indgået som en symbolsk
skikkelse, som repræsenterer Kristus, der sejrer
over alt det onde. Vi mennesker er riddere, der
følger Jesus på den hvide hest i kampen mod
ondskaben. ("Lad os følge ham på den hvide hest",
Johannes Åbenbaring 19.14).
Skt. Jørgen som forbillede
er den skikkelse, som mange ridderlaug bygger på.
I legenden om Skt. Jørgen og på gamle malerier fra
middelalderen ser man Skt. Jørgen kæmpe på liv og
død i forgrunden, medens en prinsessekikkelse står
afventende i baggrunden. Kvindeskikkelsen
repræsenterer sjælen, som venter på Jesu sejer over
den onde, så Jesus som frelser kan føre sjælen med
sig som brud ind i Himmerig.
På billederne ser man ofte nederst dragens hule. Her
ligger nye drageunger, der er rede til at vokse sig
store. Tanken er, at har vi som kristne besejret én
fristelse eller noget ondt, er nye onder parate til
at vokse sig store i vore sind eller omkring os.
Derfor skal vi gribe dem og besejre dem før de
vokser sig store (se billedet).
Hvordan kan aftenen fejres i Danmark?
Kvinden i huset (symbol på sjælen) indleder
aftenmåltidet med ordene:
"Ridder Sankte Jørgen, du est min svend,
du skal med ærinde ride,
til Kampadus den store stad
imod dragen skal du stride"
Herefter fortæller hun:
Engang regerede i et land en ond drage. Den havde
sneget sig ind i vores land og ville ødelægge riget.
Dragen regerede så voldsomt og ondt, at selv kongen
var uden magt i sit eget land. Alle ville befri sig
fra den, men de vidste ikke hvordan, for de var alle
fulde af frygt. Intet menneske kunne i sit eget land
mere vide sig sikker. Og dragen - som den onde han
er - krævede til hver en tid at få udleveret
mennesker han kunne sluge. Til sidste krævede dragen
som den onde djævel han er, endog kongens egen
datter. Da greb endnu større sorg hele landet. For
alle frygtede for deres liv og for landets fremtid.
Alle var underkuede af den onde drages magt. Og da
alle elskede den unge prinsesse blev de grebet af
endnu større sorg.
Da indfandt sig en fornem ridder på en hvid hest.
"Hvad er dit navn?" spurgte den unge prinsesse. "Jeg
hedder Jørgen, jeg kommer i Guds navn" svarede
ridderen. "I skal ikke frygte. Jeg er redet hid fra
mit rige for at frelse dig og alle mennesker. Jeg
vil kæmpe striden for dig, at ondskaben må vige og
min fred kan komme over dig og hele jorderig".
Kvinden gav ham sit hjerte, og ridderen drog i kamp
mod den onde drage, som truede med snart at opsluge
hele riget. Jørgen kæmpede bravt. Djævelen søgte ved
list at opsluge ham, men Jørgen på sin hvide ganger
dræbte den onde drage med troens sværd og kastede
ham i ildsøen.
Da glædede alle mennesker sig, og den stolte ridder
førte prinsessen ind i sit lysrige som sin elskede
brud. Og her levede de evigt i stor glæde, for i
hans lysrige er der ingen dags ende.
Herefter siger alle børnene:
"Ridder Sankte Jørgen, du est min svend,
du skal med ærinde ride,
til Kampadus den store stad
imod dragen skal du stride".
Man kan synge Luthers berømte salme:
Hvor Gud han er så fast en borg
1.Hvor Gud han er så fast en borg
han kan os vel bevare,
han var vor hjælp i al vor sorg,
vort værn i al vor fare;
den gamle fjende led
er nu for alvor vred,
stor magt og argelist
han samler mod os vist,
ej jorden har han lige.
2.Vor egen magt ej hjælpe kan,
let kan os fjenden fælde;
men med os står den rette mand,
omgjordet med Guds vælde.
Det er den Herre Krist,
og sejer får han vist,
hærskarers Herre prud,
der er ej anden Gud,
han marken skal beholde.
3. Og myldred djævle frem på jord
og os opsluge ville,
vi frygter dog ej fare stor,
de deres trusler spilde;
lad rase mørkets drot
med løgn og mord og spot,
han har dog fået sin dom
da Krist til jorden kom,
et ord ham nu kan fælde.
4. Guds ord de nok skal lade stå
og dertil utak have,
thi Herren selv vil med os gå
alt med sin Ånd og gave;
og tager de vort liv,
gods, ære barn og viv,
lad fare i Guds navn,
dem bringer det ej gavn,
Guds rige vi beholder
.
Luther 1542 Grundtvig 1837
Dragen kaldes i Bibelen også dyret og er et symbol
for Satan. I Bibelens sidste skrift - Johannes
Åbenbaring - som handler om verdens ende, beskrives
hvordan dragen med stor voldsomhed angriber jomfru
Maria og barnet - Jesus. Maria med Jesus står som
den sejrende på månen. Månen er her symbol på
hedenskabet - måneguden som islam har overtaget. Men
trods Guds sejer over hedenskaben og ondskaben, som
her repræsenteres ved månen og dragen, går dragen
alligevel i et sidste forsøg med stor voldsomhed til
angreb på kvinden og Jesusbarnet. Kvinden må flygte
ud i ørkenen (flugten til Ægypten), men lammet -
Jesus- sejrer over dragen og ondskaben ved sin
korsdød og opstandelse og kaster dragen i ildsøen.
Det betyder menneskets befrielse, så Kristus kan
føre menneskene ind til frelse og evigt liv.
Den fødende kvinde og dragen
Johannes Åbenbaring Kapitel 12
v1 Og et stort tegn viste sig på himlen, en kvinde
klædt i solen, med månen under sine fødder og med en
krone af tolv stjerner på sit hoved. v2 Hun skulle
føde, og hun skreg af smerte i sine fødselsveer. v3
Og der viste sig et andet tegn på himlen, en stor
ildrød drage med syv hoveder og ti horn og syv
kroner på sine hoveder. v4 Dens hale fejede en
tredjedel af himlens stjerner bort og styrtede dem
ned på jorden. Dragen stillede sig foran kvinden,
der skulle føde, for at sluge hendes barn, så snart
hun fødte. v5 Og hun fødte en søn, en dreng, som
skal vogte alle folkeslagene.....
v7.....og dragen og dens engle tog kampen op, v8 men
kunne ikke stå sig, og de havde ikke længere deres
plads i himlen. v9 Den blev styrtet, den store
drage, den gamle slange, som hedder Djævelen og
Satan, og som forfører hele verden - styrtet til
jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med
den. v10 Og jeg hørte en høj røst i himlen sige:
Nu er frelsen og magten og Riget vor Guds
og herredømmet hans salvedes.
14. april kaldes Sankt Tiburtius's dag efter en af romerkirkens helgener, der som martyr blev henrettet for sin kristne tro omkring år 230.
Dagens kaldtes tidligere sommerdag, da det var den første dag i sommerhalvåret, der varede indtil 14. oktober, hvor vinterhalvåret begyndte.
Dronning Margrethes fødselsdag
Af Rolf Slot-Henriksen
Der
skal flages på denne dag
afholdes altid d. 16. april.
Hendes majestæt Margrethe Alexandrine Þorhildur
Ingrid, dronning af Danmark, har fødselsdag den 16.
april.
Dronning Margrethe nedstammer fra dronning Thyra og
kong Gorm og deres søn Harald Blåtand, som ifølge
Jellingstenen kristnede Danmark og samlede
Danmark-Norge som kristen nation. Indtil da har
Jelling sikkert kongsby for lokale jyske konger.
Dermed en dronning Margrethe II. et led i verdens
ældste kongehus.
Hendes navnesøster Margrethe I.(1353-1412) styrede
Danmark, Norge og Sverige under Kalmarunionen.
Margrethe II. er født 1940 som ældste datter af kong
Frederik IX og dronning Ingrid og blev tronfølger i
henhold til tronfølgeloven af 1953. Myndig i 1958.
Hun blev student 1959 og studerede derefter
samfundsvidenskab i Danmark, Frankrig og England.
Uddannet som officer ved Kvindeligt Flyverkorps. Hu
er kendt for sine kunstneriske og arkæologiske
interesser. Hun har blandt andet malet en altertavle
og designet messehageler til flere danske domkirker.
Hun indgik ægteskab 1967 med den franske greve Henri
de Laborde de Monpezat, som i den forbindelse fik
titlen "Prins af Danmark". Der er to børn i
ægteskabet: Frederik Christian født 1968 og Joachim
født 1969.
Dronning Margrethe abdicerede 14. januar 2024.
Margrethe II tilhører det glücksborgske hus, hvis
dynasti har regeret siden 1825. Slottet Glücksborg
ligger nu lige syd for grænsen ved Flensborg fjord i
Slesvig. Det Glücksborgske hus har siden 1863
forgrenet sig frodigere ud over Europa end de fleste
andre kongehuse. Den danske del af slægten har
hidtil beklædt den daske trone i 5 generationer og
har leveret efterkommere til kongehusene i Rusland,
England, Norge, Grækenland, Belgien, Rumænien og
Jugoslavien samt fyrstehuset i Luxemborg. Samtidig
har slægtens sagt nej tak til tronerne i Bulgarien,
Portugal og Albanien. Den svenske konge Carl den 16.
Gustav stammer gennem sin mor fra den tyske gren af
den glücksborgske familie.
Den glücksborgske slægt er efterkommere af Hertug
Hans den Yngre. Slægten antog navnet Beck efter
deres lille beskedne gods i Westphalen. Da den
barnløse hertug Frederik af Glücksburg døde 1824 på
slottet, overdrog den danske konge slottet til sin
svoger Wilhelm af Beck. Da Wilhelm døde kun 42 år
gammel i 1831, efterlod han 10 børn. Af disse 10 børn
valgte den ligeledes barnløse danske konge Frederik
6. sig dén dreng, han syntes bedst om, som
tronarving; det blev den senere Christian den 9.,
som senere fik tilnavnet Europas svigerfar.
Stormen på Dybbøl
Af Rolf Slot-Henriksen
afholdes altid d. 18. april.
Sejren i Treårskrigen 1848-50 over holstenerne og
dets allierede Preussen blev forspildt, da man
lukkede øjnene for sin egen svaghed og regnede med
at alt nok skulle gå. Problemerne med at vedtage en
ny forfatning for Danmark og Slesvig førte med sig,
at det atter trak op til krig med Holsten og
Preussen. Den danske hær forsøgte at forsvare
Dannevirkevolden, som på ingen måde var sat i stand.
Og på grund af bl.a. forældede våben og
mandskabsmangel måtte man allerede den 5. februar
trække sig tilbage til skanserne ved Dybbøl, der
faldt under voldsomt bombardement den 18.april faldt
efter "Stormen på Dybbøl". Invasionshæren erobrede
Als den 29 juni, hvorefter Danmark måtte slutte fred
30. okt. og afstå grevskaberne Slesvig og Holsten,
samt Lauenborg. Begivenhederne var et lærestykke i,
at ordsproget "det skal nok gå alt sammen" ikke kan
bruges i politik. Man havde glemt at være
forudseende og havde mistet realitetssansen overfor
en udvikling, som løb fra politikerne. De
dansktalende i Sydslesvig var efterhånden blevet et
mindretal.
Derfor lykkedes det også kun at stemme dele af
grevskabet Slesvig hjem til Danmark ved afstemningen
1920.
Prinsesse Isabellas fødselsdag
Af Hans Christophersen
- afholdes altid d. 21. april.
Prinsesse Isabella er født 21. april 2007 som 2. barn af kronprins Frederik og kronprinsesse Mary. Hun indgår i arvefølgen til tronen.
Skt. Markusdag
Af Rolf Slot-Henriksen
- afholdes altid d. 24. april.
Evangelisten Markus. Hans evangelistsymbol er
jævnfør Daniels bog og Johannes Åbenbaring en
løve.
Markus var apostelen Peters tolk, sekretær og
skriver. Han har skrevet Markusevangeliet.
Dagen da gøgen vender tilbage.
Færøsk national flagdag
- afholdes altid d. 25. april.
På denne dag flager man på Færøerne med det færøske flag, merkið, der har været det officielle flag siden 25. april 1940. Over hele Færøerne holdes der denne dag folkemøder, hvor færingerne kommer sammen for at fejre deres flag. Man hører typisk en flagtale og synger bl.a. flagsangen "Sjá tú blánar".
I Danmark er det imidlertid besluttet at fejre det færøske flag den 29. juli, som er en nationaldag.
Prinsesse Benediktes fødselsdag
Af Hans Christophersen
Der
skal flages på denne dag
fejres altid den 29. april.
Dronningens søster HKH prinsesse Benedikte er født 29. april 1944 som datter af kong Frederik IX og dronning Ingrid. Hun giftede sig i 1968 med prins Richard til Sayn-Wittgenstein-Berleburg, med hvem hun har tre børn. Ved ægteskabets indgåelse bevarede prinsesse Benedikte sin titel som prinsesse til Danmark og sin plads i den danske tronfølge, og hun repræsenterer ofte sin storesøster ved officielle og halv-officielle lejligheder.
Prss. Benedikte er med i den danske tronfølge, og derfor er hendes fødselsdag officiel flagdag. Hendes lillesøster dronning Anne-Marie af Grækenland er født 30. august 1946, men hendes fødselsdag markeres ikke som officiel flagdag i Danmark efter ægteskabet med kong Konstantin af Grækenland.
Valborgsaften
Af Hans Christophersen
Den 30. april.
Valborgsaften (på tysk Walpurgisnacht) er aftenen før 1. maj (valborgsdag), som er opkaldt efter den tyske nonne Valborg (på tysk Walburga), der døde i 779.
På den aften våger man for ikke at blive overlistet af de underjordiske kræfter, bl.a. ved at tænde bål på højene. Nogle steder brugte man også denne aften til at opstille majstangen til dagen efter, en høj mast, der var pyntet med kranse, frisk bøgeløv og farvede bånd, og som symboliserede sommerens frugtbarhed.
Aftenen fejres normalt ikke længere i Danmark, men i Sverige har man endnu bålaften, hvad vi venter med til sankthansaften.
|
til top ^
til top ^
til top ^
|