Kultur
Grundloven
Ordlyden af Danmarks Riges Grundlov
Af Folk/Folketing
Danmarks Riges Grundlov
lov nr. 169 af 5. juni 1953
Kapitel I
§ 1 Denne grundlov gælder for alle dele af Danmarks rige.
§ 2 Regeringsformen er indskrænket monarkisk.
Kongemagten nedarves til mænd og kvinder efter de i tronfølgeloven af
27. marts 1953 fastsatte regler.
§ 3 Den lovgivende magt er hos kongen og Folketinget i forening. Den
udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.
§ 4 Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og
understøttes som sådan af staten.
Kapitel II
§ 5 Kongen kan ikke uden Folketingets samtykke være regent i andre
lande.
§ 6 Kongen skal høre til den evangelisk-lutherske kirke.
§ 7 Kongen er myndig, når han har fyldt sit 18. år. Det samme gælder
tronfølgeren.
§ 8 Forinden kongen tiltræder regeringen, afgiver han skriftligt i
statsrådet en højtidelig forsikring om ubrødeligt at ville holde
grundloven.
Af forsikringsakten udstedes tvende ligelydende originaler, af hvilke
den ene overgives Folketinget for at opbevares i sammes arkiv, den anden
nedlægges i rigsarkivet.
Kan kongen som følge af fraværelse eller af andre grunde ikke
umiddelbart ved tronskiftet afgive denne forsikring, føres regeringen,
indtil dette sker, af statsrådet, medmindre anderledes ved lov
bestemmes. Har kongen allerede som tronfølger afgivet denne forsikring,
tiltræder han umiddelbart ved tronskiftet regeringen.
§ 9 Bestemmelser angående regeringens førelse i tilfælde af kongens
umyndighed, sygdom eller fraværelse fastsættes ved lov. Er der ved
tronledighed ingen tronfølger, vælger Folketinget en konge og fastsætter
den fremtidige arvefølge. § 10 Stk. 1. Statens ydelse til kongen
bestemmes for hans regeringstid ved lov.
Ved denne fastsættes tillige, hvilke slotte og andre statsejendele der
skal overlades kongen til brug.
Stk. 2. Statsydelsen kan ikke behæftes med gæld.
§ 11 For medlemmer af det kongelige hus kan der bestemmes årpenge ved
lov. Årpengene kan ikke uden Folketingets samtykke nydes udenfor riget.
Kapitel III
§ 12 Kongen har med de i denne grundlov fastsatte indskrænkninger den
højeste myndighed over alle rigets anliggender og udøver den gennem
ministrene.
§ 13 Kongen er ansvarsfri, hans person er fredhellig.
Ministrene er ansvarlige for regeringens førelse; deres ansvarlighed
bestemmes nærmere ved lov.
§ 14 Kongen udnævner og afskediger statsministeren og de øvrige
ministre. Han bestemmer deres antal og forretningernes fordeling imellem
dem. Kongens underskrift under de lovgivningen og regeringen vedkommende
beslutninger giver disse gyldighed når den er ledsaget af en eller flere
ministres underskrift. Enhver minister, som har underskrevet, er
ansvarlig for beslutningen.
§ 15 Stk. 1. Ingen minister kan forblive i sit embede, efter at
Folketinget har udtalt sin mistillid til ham.
Stk. 2. Udtaler Folketinget sin mistillid til statsministeren, skal
denne begære ministeriets afsked, medmindre nyvalg udskrives. Et
ministerium, som har fået et mistillidsvotum, eller som har begæret sin
afsked, fungerer, indtil et nyt ministerium er udnævnt. Fungerende
ministre kan i deres embede kun foretage sig, hvad der er fornødent til
embedsforretningernes uforstyrrede førelse.
§ 16 Ministrene kan af kongen eller Folketinget tiltales for deres
embedsførelse. Rigsretten påkender de mod ministrene for deres
embedsførelse anlagte sager.
§ 17 Stk. 1. Ministrene i forening udgør statsrådet, hvori tronfølgeren,
når han er myndig, tager sæde. Kongen fører forsædet undtagen i det i §8
nævnte tilfælde og i de tilfælde, hvor lovgivningsmagten i henhold til
bestemmelsen i §9 måtte have tillagt statsrådet myndigheden til at føre
regeringen.
Stk. 2. I statsrådet forhandles alle love og vigtige
regeringsforanstaltninger.
§ 18 Er kongen forhindret i at holde statsråd, kan han lade sagen
forhandle i et ministerråd.
Dette består af samtlige ministre under forsæde af statsministeren.
Enhver minister skal da afgive sit votum til protokollen, og beslutning
tages efter stemmeflerhed. Statsministeren forelægger den over
forhandlingerne førte, af de tilstedeværende ministre underskrevne
protokol for kongen, der bestemmer, om han umiddelbart vil bifalde
ministerrådets indstilling eller lade sig sagen foredrage i statsrådet.
§ 19 Stk. 1. Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige
anliggender. Uden Folketingets samtykke kan han dog ikke foretage nogen
handling, der forøger eller indskrænker rigets område, eller indgå nogen
forpligtelse, til hvis opfyldelse Folketingets medvirken er nødvendig,
eller som i øvrigt er af større betydning. Ejheller kan kongen uden
Folketingets samtykke opsige nogen mellemfolkelig overenskomst, som er
indgået med Folketingets samtykke.
Stk. 2. Bortset fra forsvar mod væbnet angreb på riget eller danske
styrker kan kongen ikke uden Folketingets samtykke anvende militære
magtmidler mod nogen fremmed stat.
Foranstaltninger, som kongen måtte træffe i medfør af denne bestemmelse,
skal straks forelægges Folketinget. Er Folketinget ikke samlet, skal det
uopholdeligt kaldes til møde.
Stk. 3. Folketinget vælger af sin midte et udenrigspolitisk nævn, med
hvilket regeringen rådfører sig forud for enhver beslutning af større
udenrigspolitisk rækkevidde. Nærmere regler om det udenrigspolitiske
nævn fastsættes ved lov.
§ 20 Stk. 1. Beføjelser, som efter denne grundlov tilkommer rigets
myndigheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang overlades til
mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig overenskomst
med andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og samarbejde.
Stk. 2. Til vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem
sjettedele af Folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke, men
dog det til vedtagelse af almindelige lovforslag nødvendige flertal, og
opretholder regeringen forslaget, forelægges det Folketingsvælgerne til
godkendelse eller forkastelse efter de for folkeafstemninger i §42
fastsatte regler.
§ 21 Kongen kan for Folketinget lade fremsætte forslag til love og andre
beslutninger.
§ 22 Et af Folketinget vedtaget lovforslag får lovskraft, når det senest
30 dage efter den endelige vedtagelse stadfæstes af kongen. Kongen
befaler lovens kundgørelse og drager omsorg for dens fuldbyrdelse.
§ 23 I særdeles påtrængende tilfælde kan kongen, når Folketinget ikke
kan samles, udstede foreløbige love, der dog ikke må stride mod
grundloven og altid straks efter Folketingets sammentræden skal
forelægges dette til godkendelse eller forkastelse.
§ 24 Kongen kan benåde og give amnesti. Ministre kan han kun med
Folketingets samtykke benåde for de dem af rigsretten idømte straffe.
§ 25 Kongen meddeler dels umiddelbart, dels gennem vedkommende
regeringsmyndigheder sådanne bevillinger og undtagelser fra lovene, som
enten ifølge de før 5. juni 1849 gældende regler er i brug, eller
hvortil hjemmel indeholdes i en siden den tid udgiven lov.
§ 26 Kongen har ret til at lade slå mønt i henhold til loven.
§ 27 Stk. 1. Regler om ansættelse af tjenestemænd fastsættes ved lov.
Ingen kan ansættes som tjenestemand uden at have indfødsret.
Tjenestemænd, som udnævnes af kongen, afgiver en højtidelig forsikring
om at ville holde grundloven.
Stk. 2. Om afskedigelse, forflyttelse og pensionering af tjenestemænd
fastsættes regler ved lov, jævnfør dog herved §64.
Stk. 3. Uden deres samtykke kan de af kongen udnævnte tjenestemænd kun
forflyttes, når de ikke derved lider tab i de med
tjenestemandsstillingen forbundne indtægter, og der gives dem valget
mellem sådan forflyttelse og afsked med pension efter de almindelige
regler.
Kapitel IV
§ 28 Folketinget udgør een forsamling bestående af højst 179 medlemmer,
hvoraf 2 medlemmer vælges på Færøerne og 2 i Grønland.
§ 29 Stk. 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk
indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede
valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort.
Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i
lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.
Stk. 2. Valgretsalderen er den, som har opnået flertal ved
folkeafstemning i overensstemmelse med lov af 25. marts 1953. Ændring af
den til enhver tid gældende valgretsalder kan ske ved lov. Et af
Folketinget vedtaget forslag til en sådan lov kan først stadfæstes af
kongen, når bestemmelsen om ændring af valgretsalderen i
overensstemmelse med §42, stk. 5, har været undergivet en
folkeafstemning, der ikke har medført bestemmelsens bortfald.
§ 30 Stk. 1. Valgbar til Folketinget er enhver, som har valgret til
dette, medmindre vedkommende er straffet for en handling, der i
almindeligt omdømme gør ham uværdig til at være medlem af Folketinget.
Stk. 2. Tjenestemænd, som vælges til medlemmer af Folketinget, behøver
ikke regeringens tilladelse til at modtage valget.
§ 31 Stk. 1. Folketingets medlemmer vælges ved almindelige, direkte og
hemmelige valg.
Stk. 2. De nærmere regler for valgrettens udøvelse gives ved valgloven,
der til sikring af ligelig repræsentation af de forskellige anskuelser
blandt vælgerne fastsætter valgmåden, herunder hvorvidt
forholdstalsmåden skal føres igennem i eller uden forbindelse med valg i
enkeltmandskredse.
Stk. 3. Ved den stedlige mandatfordeling skal der tages hensyn til
indbyggertal, vælgertal og befolkningstæthed.
Stk. 4. Ved valgloven gives nærmere regler vedrørende valg af
stedfortrædere og disses indtræden i Folketinget samt angående
fremgangsmåden i tilfælde, hvor omvalg måtte blive nødvendigt.
Stk. 5. Særlige regler om Grønlands repræsentation i Folketinget kan
gives ved lov.
§ 32 Stk. 1. Folketingets medlemmer vælges for fire år.
Stk. 2. Kongen kan til enhver tid udskrive nyvalg med den virkning, at
de bestående Folketingsmandater bortfalder, når nyvalg har fundet sted.
Efter udnævnelse af et nyt ministerium kan valg dog ikke udskrives,
forinden statsministeren har fremstillet sig for Folketinget.
Stk. 3. Det påhviler statsministeren at foranledige, at nyvalg afholdes
inden valgperiodens udløb.
Stk. 4. Mandaterne bortfalder i intet tilfælde, før nyvalg har fundet
sted.
Stk. 5. Der kan ved lov gives særlige regler om færøske og grønlandske
Folketingsmandaters ikrafttræden og ophør.
Stk. 6. Mister et medlem af Folketinget sin valgbarhed, bortfalder hans
mandat.
Stk. 7. Ethvert nyt medlem afgiver, når hans valg er godkendt, en
højtidelig forsikring om at ville holde grundloven.
§ 33 Folketinget afgør selv gyldigheden af sine medlemmers valg samt
spørgsmål om, hvorvidt et medlem har mistet sin valgbarhed.
§ 34 Folketinget er ukrænkeligt.
Enhver, der antaster dets sikkerhed eller frihed, enhver der udsteder
eller adlyder nogen dertil sigtende befaling, gør sig skyldig i
højforræderi.
Kapitel V
§ 35 Stk. 1. Nyvalgt Folketing træder sammen kl. 12 den tolvte søgnedag
efter valget, dersom kongen ikke har indkaldt det til møde forinden.
Stk. 2. Straks efter prøvelsen af mandaterne sættes Folketinget ved valg
af formand og næstformand.
§ 36 Stk. 1. Folketingsåret begynder den første tirsdag i oktober og
varer til samme tirsdag det følgende år.
Stk. 2. På Folketingets første dag kl. 12 sammentræder medlemmerne til
møde, hvor Folketinget sættes påny.
§ 37 Folketinget træder sammen på det sted, hvor regeringen har sit
sæde. I overordentlige tilfælde kan Folketinget dog samles andetsteds i
riget.
§ 38 Stk. 1. På det første møde i Folketingsåret afgiver statsministeren
en redegørelse for rigets almindelige stilling og de af regeringen
påtænkte foranstaltninger.
Stk. 2. På grundlag af redegørelsen finder en almindelig forhandling
sted.
§ 39 Folketingets formand indkalder Folketinget til møde med angivelse
af dagsorden. Der påhviler formanden at indkalde til møde, når mindst to
femtedele af Folketingets medlemmer eller statsministeren skriftligt
fremsætter begæring herom med angivelse af dagsorden.
§ 40 Ministrene har i embeds medfør adgang til Folketinget og er
berettiget til under forhandlingerne at forlange ordet, så ofte de vil,
idet de iøvrigt iagttager forretningsordenen.
Stemmeret udøver de kun, når de tillige er medlemmer af Folketinget.
§ 41 Stk. 1. Ethvert medlem af Folketinget er berettiget til at
fremsætte forslag til love og andre beslutninger.
Stk. 2. Et lovforslag kan ikke endeligt vedtages, forinden det tre gange
har været behandlet i Folketinget.
Stk. 3. To femtedele af Folketingets medlemmer kan overfor formanden
begære, at tredje behandling tidligst finder sted tolv søgnedage efter
forslagets vedtagelse ved anden behandling. Begæringen skal være
skriftlig og underskrevet af de deltagende medlemmer.
Udsættelse kan dog ikke finde sted, forsåvidt angår forslag til
finanslove, tillægsbevillingslove, midlertidige bevillingslove,
statslånslove, love om meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation,
love om indirekte skatter samt i påtrængende tilfælde forslag til love,
hvis ikrafttræden ikke kan udsættes af hensyn til lovens formål.
Stk. 4. Ved nyvalg og ved Folketingsårets udgang bortfalder alle forslag
til love og andre beslutninger, der ikke forinden er endeligt vedtaget.
§ 42 Stk. 1. Når et lovforslag er vedtaget af Folketinget, kan en
tredjedel af Folketingets medlemmer indenfor en frist af tre søgnedage
fra forslagets endelige vedtagelse overfor formanden begære
folkeafstemning om lovforslaget. Begæringen skal være skriftlig og
underskrevet af de deltagende medlemmer.
Stk. 2. Et lovforslag som kan undergives folkeafstemning, jævnfør Stk.
6, kan kun i det i stk. 7 omhandlede tilfælde stadfæstes af kongen inden
udløbet af den i stk. 1 nævnte frist, eller inden begæret
folkeafstemning har fundet sted.
Stk. 3. Når der er begæret folkeafstemning om et lovforslag, kan
Folketinget indenfor en frist af fem søgnedage for forslagets endelige
vedtagelse beslutte, at forslaget skal bortfalde.
Stk. 4. Træffer Folketinget ikke beslutning i henhold til stk. 3, skal
meddelelse om, at lovforslaget skal prøves ved folkeafstemning, snarest
tilstiles statsministeren, der derefter lader lovforslaget bekendtgøre
med meddelelse om, at folkeafstemning vil finde sted.
Folkeafstemningen iværksættes efter statsministerens nærmere bestemmelse
tidligst tolv og senest atten søgnedage efter bekendtgørelsen.
Stk. 5. Ved folkeafstemningen stemmes for og mod lovforslaget. Til
lovforslagets bortfald kræves, at et flertal af de i afstemningen
deltagende Folketingsvælgere, dog mindst 30 procent af samtlige
stemmeberettigede, har stemt imod lovforslaget.
Stk. 6. Forslag til finanslove, tillægsbevillingslove, midlertidige
bevillingslove, statslånslove, normeringslove, lønnings- og
pensionslove, love om meddelelse af indfødsret, love om ekspropriation,
love om direkte og indirekte skatter samt love til gennemførelse af
bestående traktatmæssige forpligtelser kan ikke undergives
folkeafstemning. Det samme gælder forslag til de i §8, §9, §10 og §11
omhandlede love såvel som de i §19 nævnte beslutninger, der måtte være i
lovs form, medmindre det for disse sidste ved særlig lov bestemmes, at
sådan afstemning skal finde sted. For grundlovsændringer gælder reglerne
i §88.
Stk. 7. I særdeles påtrængende tilfælde kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, stadfæstes af kongen straks efter dets
vedtagelse, når forslaget indeholder bestemmelse herom. Såfremt en
tredjedel af Folketingets medlemmer efter de i stk. 1 omhandlede regler
begærer folkeafstemning om lovforslaget eller den stadfæstede lov,
afholdes sådan folkeafstemning efter foranstående regler. Forkastes
loven ved folkeafstemningen, kundgøres dette af statsministeren uden
unødigt ophold og senest fjorten dage efter folkeafstemningens
afholdelse. Fra kundgørelsesdagen er loven bortfaldet.
Stk. 8. Nærmere regler om folkeafstemning, herunder i hvilket omfang
folkeafstemning skal finde sted på Færøerne og i Grønland, fastsættes
ved lov.
§ 43 Ingen skat kan pålægges, forandres eller ophæves uden ved lov;
ejheller kan noget mandskab udskrives eller noget statslån optages uden
ifølge lov.
§ 44 Stk. 1. Ingen udlænding kan få indfødsret uden ved lov.
Stk. 2. Om udlændinges adgang til at blive ejere af fast ejendom
fastsættes regler ved lov.
§ 45 Stk. 1. Forslag til finanslov for det kommende finansår skal
fremsættes for Folketinget senest fire måneder før finansårets
begyndelse.
Stk. 2. Kan behandlingen af finanslovforslaget for det kommende finansår
ikke ventes tilendebragt inden finansårets begyndelse, skal forslag til
en midlertidig bevillingslov fremsættes for Folketinget.
§ 46 Stk. 1. Forinden finansloven eller en midlertidig bevillingslov er
vedtaget af Folketinget, må skatterne ikke opkræves.
Stk. 2. Ingen udgift må afholdes uden hjemmel i den af Folketinget
vedtagne finanslov eller i en af Folketinget vedtaget
tillægsbevillingslov eller midlertidig bevillingslov.
§ 47 Stk. 1. Statsregnskabet skal fremsættes for Folketinget senest seks
måneder efter finansårets udløb.
Stk. 2. Folketinget vælger et antal revisorer. Disse gennemgår det
årlige statsregnskab og påser, at samtlige statens indtægter er opført
deri, og at ingen udgift er afholdt uden hjemmel i finansloven eller
anden bevillingslov. De kan fordre sig alle fornødne oplysninger og
aktstykker meddelt. De nærmere regler for revisorernes antal og
virksomhed fastsættes ved lov.
Stk. 3. Statsregnskabet med revisorernes bemærkninger forelægges
Folketinget til beslutning.
§ 48 Folketinget fastsætter selv sin forretningsorden, der indeholder de
nærmere bestemmelser vedrørende forretningsgang og ordens opretholdelse.
§ 49 Folketings møder er offentlige. Formanden eller det i
forretningsordenen bestemte antal medlemmer eller en minister kan dog
forlange, at alle uvedkommende fjernes, hvorpå det uden forhandling
afgøres, om sagen skal forhandles i et offentligt eller lukket møde.
§ 50 Folketinget kan kun tage beslutning, når over halvdelen af
medlemmerne er tilstede og deltager i afstemningen.
§ 51 Folketinget kan nedsætte kommissioner af sine medlemmer til at
undersøge almenvigtige sager. Kommissionerne er berettigede til at
fordre skriftlige eller mundtlige oplysninger såvel af private borgere
som af offentlige myndigheder.
§ 52 Folketingets valg af medlemmer til kommissioner og hverv sker efter
forholdstal.
§ 53 Ethvert medlem af Folketinget kan med dettes samtykke bringe
ethvert offentligt anliggende under forhandling og derom æske
ministrenes forklaring.
§ 54 Andragender kan kun overgives til Folketinget ved et af dettes
medlemmer.
§ 55 Ved lov bestemmes, at Folketinget vælger en eller to personer, der
ikke er medlemmer af Folketinget, til at have indseende med statens
civile og militære forvaltning.
§ 56 Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning og ikke
ved nogen forskrift af deres vælgere.
§ 57 Intet medlem af Folketinget kan uden dettes samtykke tiltales eller
underkastes fængsling af nogen art, medmindre han er grebet på fersk
gerning. For sine ytringer i Folketinget kan intet af dets medlemmer
uden Folketingets samtykke drages til ansvar udenfor samme.
§ 58 Folketingets medlemmer oppebærer et vederlag, hvis størrelse
fastsættes ved valgloven.
Kapitel VI
§ 59 Stk. 1. Rigsretten består af indtil 15 af de efter embedsalder
ældste ordentlige medlemmer af rigets øverste domstol og et tilsvarende
antal af Folketinget efter forholdstal for 6 år valgte medlemmer. For
hver af de valgte vælges en eller flere stedfortrædere. Folketingets
medlemmer kan ikke vælges til eller virke som medlemmer af rigsretten.
Kan i et enkelt tilfælde nogle af den øverste domstols medlemmer ikke
deltage i sagens behandling og påkendelse, fratræder et tilsvarende
antal af de af Folketinget sidst valgte rigsretsmedlemmer.
Stk. 2. Retten vælger selv sin formand af sin midte.
Stk. 3. Er sag rejst ved rigsretten, beholder de af Folketinget valgte
medlemmer deres sæde i retten for denne sags vedkommende, selvom det
tidsrum, for hvilket de er valgt, udløber.
Stk. 4. Nærmere regler om rigsretten fastsættes ved lov.
§ 60 Stk. 1. Rigsretten påkender de af kongen eller Folketinget mod
ministrene anlagte sager.
Stk. 2. For rigsretten kan kongen med Folketingets samtykke lade også
andre tiltale for forbrydelser, som han finder særdeles farlige for
staten.
§ 61 Den dømmende magts udøvelse kan kun ordnes ved lov. Særdomstole med
dømmende myndighed kan ikke nedsættes.
§ 62 Retsplejen skal stedse holdes adskilt fra forvaltningen. Regler
herom fastsættes ved lov.
§ 63 Stk. 1. Domstolene er berettigede til at påkende ethvert spørgsmål
om øvrighedsmyndighedens grænser. Den, der vil rejse sådant spørgsmål,
kan dog ikke ved at bringe sagen for domstolene unddrage sig fra
foreløbig at efterkomme øvrighedens befaling.
Stk. 2. Påkendelse af spørgsmål om øvrighedsmyndighedens grænser kan ved
lov henlægges til en eller flere forvaltningsdomstole, hvis afgørelser
dog skal kunne prøves ved rigets øverste domstol. De nærmere regler
herom fastsættes ved lov.
§ 64 Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven. De kan
ikke afsættes uden ved dom, ejheller forflyttes mod deres ønske, uden
for de tilfælde, hvor en omordning af domstolene finder sted. Dog kan
den dommer, der har fyldt sit 65. år, afskediges, men uden tab af
indtægter indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være afskediget
på grund af alder.
§ 65 Stk. 1. I retsplejen gennemføres offentlighed og mundtlighed i
videst muligt omfang.
Stk. 2. I strafferetsplejen skal lægmænd medvirke. Det fastsættes ved
lov, i hvilke sager og under hvilke former denne medvirken skal finde
sted, herunder i hvilke sager nævninger skal medvirke.
Kapitel VII
§ 66 Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.
§ 67 Borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på
den måde, der stemmer med deres overbevisning, dog at intet læres eller
foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige orden.
§ 68 Ingen er pligtig at yde personlige bidrag til nogen anden
gudsdyrkelse end den, som er hans egen.
§ 69 De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes nærmere
ved lov.
§ 70 Ingen kan på grund af sin trosbekendelse eller afstamning berøves
adgang til den fulde nydelse af borgerlige og politiske rettigheder
eller unddrage sig opfyldelsen af nogen almindelig borgerpligt.
Kapitel VIII
§ 71 Stk. 1. Den personlige frihed er ukrænkelig. Ingen dansk borger kan
på grund af sin politiske eller religiøse overbevisning eller sin
afstamning underkastes nogen form for frihedsberøvelse.
Stk. 2. Frihedsberøvelse kan kun finde sted med hjemmel i loven.
Stk. 3. Enhver, der anholdes, skal inden 24 timer stilles for en dommer.
Hvis den anholdte ikke straks kan sættes på fri fod, skal dommeren ved
en af grunde ledsaget kendelse, der afsiges snarest muligt og senest
inden tre dage, afgøre, om han skal fængsles, og, hvis han kan løslades
mod sikkerhed, bestemme dennes art og størrelse. Denne bestemmelse kan
for Grønlands vedkommende fraviges ved lov, forsåvidt dette efter de
stedlige forhold må anses for påkrævet.
Stk. 4. Den kendelse, som dommeren afsiger, kan af vedkommende straks
særskilt indbringes for højere ret.
Stk. 5. Ingen kan underkastes varetægtsfængsel for en forseelse, som kun
kan medføre straf af bøde eller hæfte.
Stk. 6. Udenfor strafferetsplejen skal lovligheden af en
frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myndighed, og som
ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, der
er berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forlægges
de almindelige domstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.
Nærmere regler herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af
Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældende skal have adgang til at
rette henvendelse.
§ 72 Boligen er ukrænkelig.
Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre
papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor
ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en
retskendelse.
§ 73 Stk. 1. Ejendomsretten er ukrænkelig.
Ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden hvor almenvellet kræver
det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Stk. 2. Når et lovforslag vedrørende ekspropriation af ejendom er
vedtaget, kan en tredjedel af Folketingets medlemmer indenfor en frist
på tre søgnedage fra forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først
indstilles til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har
fundet sted, og forslaget påny er vedtaget af det derefter
sammentrædende Folketing.
Stk. 3. Ethvert spørgsmål om ekspropriationsaktens lovlighed og
erstatningens størrelse kan indbringes for domstolene. Prøvelsen af
erstatningens størrelse kan ved lov henlægges til domstole oprettet i
dette øjemed.
§ 74 Alle indskrænkninger i den frie og lige adgang til erhverv, som
ikke er begrundede i det almene vel, skal hæves ved lov.
§ 75 Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver
arbejsduelig borger har mulighed for at arbejde på vilkår, der betrygger
hans tilværelse.
Stk. 2. Den, der ikke selv kan ernære sig eller sine, og hvis
forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det
offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom
påbyder.
§ 76 Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri
undervisning i folkeskolen.
Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en
undervisning, der kan stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i folkeskolen.
§ 77 Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre
sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre
forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres.
§ 78 Stk. 1. Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at danne
foreninger i ethvert lovligt øjemed.
Stk. 2. Foreninger, der virker ved eller søger at nå deres mål ved vold,
anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af anderledes
tænkende, bliver at opløse ved dom.
Stk. 3. Ingen forening kan opløses ved en regeringsforanstaltning. Dog
kan en forening foreløbig forbydes, men der skal da straks anlægges sag
imod den til dens opløsning.
Stk. 4. Sager om opløsning af politiske foreninger skal uden særlig
tilladelse kunne indbringes for rigets øverste domstol.
Stk. 5. Opløsningens retsvirkninger fastsættes nærmere ved lov.
§ 79 Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at samle sig
ubevæbnede.
Offentlige forsamlinger har politiet ret til at overvære. Forsamlinger
under åben himmel kan forbydes, når der af dem kan befrygtes fare for
den offentlige fred.
§ 80 Ved opløb må den væbnede magt, når den ikke angribes, kun skride
ind, efter at mængden tre gange i kongens og lovens navn forgæves er
opfordret til at skilles. § 81 Enhver våbenfør mand er forpligtet til
med sin person at bidrage til fædrelandets forsvar efter de nærmere
bestemmelser, som loven foreskriver.
§ 82 Kommunernes ret til under statens tilsyn selvstændigt at styre
deres anliggender ordnes ved lov.
§ 83 Enhver i lovgivningen til adel, titel og rang knyttes forret er
afskaffet.
§ 84 Intet len, stamhus, fideikommisgods eller andet familiefideikommis
kan for fremtiden oprettes.
§ 85 For forsvarsmagten er de i paragrafferne 71, 78 og 79 givne
bestemmelser kun anvendelige med de indskrænkninger, der følger af de
militære loves forskrifter.
Kapitel IX
§ 86 Valgretsalderen til
de kommunale råd og menighedsrådene er den for valg til Folketinget til
enhver tid gældende. For Færøerne og Grønlands vedkommende fastsættes
valgretsalderen til de kommunale råd og menighedsrådene ved lov eller i
henhold til lov.
§ 87 Udenlandske statsborgere, der i medfør af loven om ophævelse af
dansk-islandsk forbundslov m.m. nyder lige ret med danske statsborgere,
bevarer de i grundloven hjemlede rettigheder, der er knyttede til dansk
indfødsret.
Kapitel X
§ 88 Vedtager Folketinget et forslag til en ny grundlovsbestemmelse, og
regeringen vil fremme sagen, udskrives nyvalg til Folketinget. Vedtages
forslaget i uændret skikkelse af det efter valget følgende Folketing,
bliver det inden en halvt år efter den endelige vedtagelse at forelægge
Folketingsvælgerne til godkendelse eller forkastelse ved direkte
afstemning.
De nærmere regler for
denne afstemning fastsættes ved lov. Har et flertal af de i afstemningen
deltagende og mindst 40 procent af samtlige stemmeberettigede afgivet
deres stemme for Folketingets beslutning, og stadfæstes denne af kongen,
er den grundlov.
Kapitel XI
§ 89 Denne grundlov træder i kraft straks. Dog vedbliver den i henhold
til Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915 med ændringer af 10.
september 1920 senest valgte rigsdag at bestå, indtil nyvalg har fundet
sted i overensstemmelse med reglerne i kapitel IV. Indtil nyvalg har
fundet sted, forbliver de i Danmarks Riges Grundlov af 5. juni 1915 med
ændringer af 10. september 1920 for rigsdagen fastsatte bestemmelser i
kraft.
Grundloven og "Dansk Kultur"
Af Foreningen Dansk Kultur
Den
nuværende grundlov af 1953, formulerer kort og klart, at Danmark er et
demokrati, en kristen nation og et konstitutionelt monarki med presse-
og ytringsfrihed , hvor alle anses for at være lige. Denne lighedstanke
svarer til ideen bag den amerikanske grundlov: "Vi anser det for
indlysende at alle mennesker er skabt lige", en tanke som er afledt af
den kristne forståelse af mennesket.
Disse tanker er i dag under angreb. Stærke kræfter, såvel indenfor
kulturradikale kredse, som indenfor islamiske grupper i landet, ønsker
at grundloven ændres. Grundlovens bestemmelser vedrørende folkekirken,
kristendommen, ytringsfriheden, kongehuset og lighed mellem mennesker
anfægtes. Af samme grund søger disse grupper at påvirke politikere til
at ændre grundloven af 1953. Grundloven i dens nuværende formulering er
garant for, at samfundet i dets nuværende grundstruktur ikke kan ændres
radikalt.
Derfor er det væsentligt at fastholde grundloven og at undersøge, hvilke
grupper, som ønsker at ændre denne og hvorfor.
Grundloven